Aftonbladet
Dagens namn: Evert, Eilert
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

WOYZECK PÅ POTTKANTEN

Antti Reini och Anna Persson i ”Woyzeck”. Antti Reini och Anna Persson i ”Woyzeck”. Foto: AORTA

   På kvällen 21 juni 1821 sticker den hunsade 41-årige frisören Johann Christian Woyzeck ner sin älskarinna, den 46-åriga änkan Johanne Christiane Woost utanför hennes hem i Leipzig.

Utan direkt skäl, utom att hon möjligen är otrogen. Han erkänner direkt.

Den begynnande psykologivetenskapen enas till sist om att Woyzeck inte kan sägas vara otillräknelig. Efter tre år halshuggs han.

Men "det står inte i någons makt att inte bli en förbrytare eller ett dumhuvud", skriver den sandpappershårt samhällskritiske Büchner vid tiden för tillkomsten av dramat Woyzeck. Och det är vad pjäsfragmentet Woyzeck brukar sägas handla om: Kan ett militäriskt brutalt samhälle utan medkänsla producera annat än galenskap? Att slakta en medmänniska är väl bara en logisk konsekvens för den rättslöse och fattige?

Ja, så mycket pessimism rymmer Woyzeck att själva månen kallas en rutten träbit och solen en torr solros över jordens välta potta.

   På Göteborgs stadsteaters generalrepetition är det pottan som syns bäst, människornas hyreshus har fallit över ända och ligger platta över golvet. Ur ett av fönstren stirrar en snedställd Woyzeck, förvirrat blek. Omedelbart kaos med ett enda elegant scenografiskt pennstreck.

Det stiliga scenrummet blottar en högst förbryllande tolkning av den komplicerade Woyzeck. Stefan Metz har valt att spela upp ett enkelt svartsjuketjafs.

Antti Reinis buttert frustrerade Woyzeck gillar Anna Perssons läckra Marie, i grön underklänning och guldpumps, som ibland är öm mot honom och ibland hellre dansar disco med kompisarna.

Av soldatens förnedring och den auktoritära polisstaten som förvandlar Woyzeck till slav och mördare och hans kvinna till likgiltigt fnask blir bara en liten dejtingtriangel där hon flirtar med Johan Grys söta showsnut som dansar techno och går på händer.

   Visst kan man göra så här med Woyzeck, lära ungdomen att man inte ska mobbas, inte bruka våld mot tjejer utan prata om sina känslor. Men det är bedrövande mycket tanke som går förlorad.

Av Büchners ruttna träbit finns dock några bitar kvar. Fredrik Evers ödslige norrman som valt kallflabbet till vapen, och slutbilden där Woyzeck sitter hopkurad som ett förvirrat djur bredvid sin döda flicka och en likgiltig himmel vältrar över honom och den potta Büchner kallade världen. Men det är för lite och för sent.

Jenny Teleman
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet