ÅSIKT

Varken opera eller musikal

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: malmö opera och musikteater
Naja Monrad Hansen i ”Träskoprinsessan”.

n?n??Malmöoperan har engagerat Jonas Forssell som sin hustonsättare med uppgift att åstadkomma tre musikdramatiska verk. Först ut är Träskoprinsessan till Maria Sundqvists libretto. Det har blivit ett slags skvader. Det riktar sig både till barn och vuxna, eller snarare varken till barn eller vuxna. Och det är både opera och musikal, eller snarare varken opera eller musikal. Crossover och genreöverskridande må i dag vara begrepp som nyttjas som honnörsord, men kan också innebära att man sätter sig mellan flera stolar och hamnar på det stora ödsliga golvet på Malmö stadsteater.

Maria Sundqvists sympatiska historia om en prinsessa som byter kläder med en fattig flicka och drabbas av bekymmer har gammaldags sagostuk, men borde inte ha iklätts vuxenpretentioner och blåsts upp till Malmö-scenens gigantiska proportioner. På en liten scen med möjligheter till direkt till

tal till en yngre publik skulle den ha kunnat fungera mycket bättre. En driven dramaturg hade kunnat styra det här projektet i en mycket vettigare riktning.

Jonas Forssell har i sin musik roat sig med att dyka djupt ner i kletzmertongångar och balkanrytmer och bygger med dem upp rena musikalnummer med sång, show och dans. Det är inte mycket av operafördjupning här, och gestalterna på scenen blir knappt skissade. Även om Kamila Benhamza som den fattigblivna prinsessan gör sitt bästa är materialet för tunt att bygga på. När Forssell lämnar sina eklektiska kletzmerlekar och blir sig själv i de mera drömska mellanspelen lystrar man till, för då lyfter musiken omedelbart. Men så kommer en lika svängig som irrelevant dans igen.

Den danske regissören och scenografen Martin Tulinius är en förträfflig man, men att få denna historia att fylla ut Malmöscenen var begripligt nog en över- mäktig uppgift för honom.

Opera

Lennart Bromander