ÅSIKT

Sex? Nä, inte ens en kittling

Aftonbladet ser utställningen som upprör Alingsåsborna

Foto: Foto: ANDERS WEJROT/BLR-FOTOGRAFERNA
Lockande bilder Andres Serrano-utställningen ”A history of sex” i Alingsås är en succé. Folk vallfärdar till stadens konsthall för att se de avklädda fotografierna som retat gallfeber på såväl kristdemokrater som nynazister.
KULTUR

Den äldre damen sitter under en slak piercingbesmyckad penis.

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Mittemot håller en ung tjej en lång hästkuk i sin hand och en dvärgväxt kvinna ligger naken på rygg och ser mig allvarligt i ögonen.

Jag befinner mig i Alingsås.

Det är uppståndelse i den lilla staden. Konsthallens intendent Pontus Hammarén har valt att visa konstfotografen Andres Serranos utställning ”A history of sex”, som tidigare kunde ses på Lunds konsthall. Där blev det också rabalder, och provocerade nazister vandaliserade halva utställningen. Här i Alingsås står därför en väktare som dessutom kollar att man har åldern inne. Femtonårsgräns gäller.

Andres Serrano har provocerat förr. I verket ”Piss Christ” lät han en plastfigur föreställande Jesus fotograferas i en behållare full av sitt eget urin. Kyrkofolk världen över rasade.

I radio i går sa Gunilla Gomér, kristdemokrat och andre vice ordförande i Alingsås fullmäktige, upprört att detta är porr och sådant ska inte bekostas av skattemedel. Sex är något intimt mellan två människor, slog hon fast.

Som förväntat

Jag tycker lite synd om henne, för hon agerar precis som förväntat och låter sig ingå i gratis annonsering: Konsthallen retas, gnällspikar gnäller och folk vallfärdar.

Vernissagen var i lördags och redan är utställningen den mest välbesökta hittills, säger Ylva Sillén, konstpedagog och intendent på Alingsås konsthall. Hon tror inte att konstnärens avsikt är att provocera, snarare att konstatera att människor är olika. Från konsthallens håll hoppas man att verken ska leda till samtal om sex och normalitet.

Men när jag ser mig omkring förstår jag inte riktigt vad man ska samtala om. Jag ser en transvestit med skeva tuttar, bögar, en man som högröd i ansiktet suger av sig själv. En naken kvinna har satt fötterna bakom nacken och en annan tjej har lyckats gömma halva armen i sin kille.

Snyggt ljussatt

Ja, luften är fri och man får väl ha händerna var man vill, tänker jag. Besökarna, unga som gamla, tittar och fnissar. Ingen verkar särskilt chockad. Så vad finns det att samtala om eller uppröras över?

Det enda jag kommer att tänka på är hur fotograferingen har gått till. De flesta bilderna är tagna på en strand och allt är så väldigt snyggt ljussatt. Har konstnären tagit med alla modellerna på en gång? Vem kånkade lampor och kablar? Vem tog med hästen? Hur gick snacket innan den där tjejens arm var på plats i killens inre? Liknande funderingar som när jag såg ”Piss Christ”: Stod Serrano på en pall och kissade ner i ett akvarium fyllt med vatten, eller var allt hans eget kiss som han samlat i flera veckors tid?

Den mest varaktiga tanken från Alingsås är att intendenternas namn i mejlform blir sillen och hammaren.

Mycket väsen

Det är intressant att se att kristdemokrater och nynazister kan enas ibland, men i övrigt är ”A history of sex” mycket väsen för ingenting. Sex, förresten? Sex är det sista jag tänker på när jag ser utställningen. Inte en kittling, varken i kropp eller hjärna.

Jag gör som Serrano och konstaterar att alla är vi olika. Och tur är väl det.