ÅSIKT

KÅTSLAG

CECILIA TRENTER om porrens nygamla trender

Foto: Arkiv
Den moderna hårdporrfilmen gör stor skillnad på manlig och kvinnlig kåthet.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Arkiv
Stumfilmsporr på 20-talet, som bara nådde en mindre krets bordellbesökare, saknade våldsinslag. Annat var det i den tidens breda spelfilm – där kvinnan skulle tuktas och erotiken byggde på könens olikheter.

På bordeller i början av förra seklet visades stumfilmspornografi. Den saknade våldsinslag, men var ingalunda oskyldig, om någon trodde det. Hårdporrens basingredienser fanns redan då. Stumfilmspornografin innehöll gruppsex, trekanter, girl-on-girl-scener och, när tekniken medgav, ejakuleringen i närbild. Då som nu lockade tabun till påhittighet, såsom exotisk rekvisita från fjärran länder som många drömt om men få besökt eller borgerskapets sängkammare där många varit men få upplevt himmelriket. Men pornografiska drömmar vid förra sekelskiftet skiljer sig från dagens filmpornografiska ideal.

Nuförtiden är homoerotiken en egen genre, men för hundra år sedan blandades manligt och kvinnligt på ett för många i dag provocerande sätt. Det tar en lång stund innan den moderna betraktaren ser att människan på knä i förföriska slöjor framför mannen med uppknäppta byxor faktiskt är en man utklädd till kvinna. Modellerna poserar inte som om de tror att de är geishor, nunnor eller chefens fru. De uppträder som om de själva och vi som tittar på är rörande överens om att 69:an i finsoffan är på skoj. Brutaliteten lyser med sin frånvaro. Det ligger snarare ett löjets skimmer över det till synes obekymrade sugandet och slickandet.

Att de som uppträdde i porrfilm för hundra år sedan utstrålar vardagsnära husmanssex ska inte tas som intäkt för att aktriserna och aktörerna var lyckligare förr. Det säger inte heller någonting om vad som då uppfattades som upphetsande i samhället i övrigt. Stumfilmspornografin distribuerades till en liten exklusiv kundkrets på bordellerna. Svaret på hur den offentliga bilden av manlig och kvinnlig sexualitet tog sig ut i 1900-talets första decennier finns i spelfilmen från samma tid.

För det är i spelfilmen, inte porrfilmen, som erotiken skildrar en polarisering mellan könen. Innan filmcensuren bromsade osedligheten lanserade spelfilmen makalösa dramer som i misantropisk människosyn inte står modern porrfilm långt efter. Medan den privata porrfilmen lanserade jordnära blowjobs förmedlade spelfilmerna upphetsande våldtäktsscener, om än med kläder på.

Asta Nielsen.

Köpenhamn var föregångaren till Hollywood och den danska stumfilmens stjärna från 1910-talet hette Asta Nielsen. Hon var legendarisk för sin erotiska utstrålning och kvinnliga lockelse och är ett exempel på sekelskiftets föreställningar om kvinnan som demonisk och otämjd. Inte undra på att mannen i filmen var tvungen att tukta henne. Inte undra på att den breda massans moraliska tillstånd ansågs vara i fara när de samlades kring denna nya form av underhållning.

Först när pornografin fick ordentlig spridning blev den lika våldsam som annan spelfilm. I samband med legalisering av hårdpornografisk film trädde männen tillbaka som sexobjekt. Manlig sexualitet kom att representeras av moneyshot, den pornografiska ejakuleringen, döpt efter det faktum att männen får betalt efter ejakuleringens kvalitet. Kvinnorna reduceras till åtråvärda objekt för en allt brutalare uppvaktning. När porren blev offentlig fick kvinnor och män mindre utrymme – våldet ökade.

Samhällsdebatten kring pornografi kretsar kring kvinnoförnedrande våld. Mer sällan handlar det om den förringande bilden av manlig sexualitet. Faktum är att debatten, precis som den moderna hårdpornografiska filmen, ofta är ursinnigt mån om att definiera manlig och kvinnlig kåthet.

Filmerna å sin sida, omges av pseudoinformation förmedlad genom intervjuer, biografier och bekännelser som bedyrar porrfilmernas autenticitet. Linda Lovelaces mörka historia om våldet som tvingade henne in i succén Långt ner i halsen (1972) är i dag mer berömd än själva filmen.

Men kanhända har folk ledsnat på brutal hårdporr. I privatfilmer och hemvideor pågår i stället de munter-kåta aktiviteterna (med, gud förbjude, strumporna på). Internet vänder upp och ner på ordningen. Hybrider av sexuella beteenden sätter gängse normer ur spel, för människor beter sig hur som helst: män låtsas vara kvinnor, kvinnor låtsas vara män, män tillåts vara sexobjekt och kvinnor beviljas tillträde till traditionellt manliga rum. Här utmanas våra föreställningar om såväl människans sexuella drifter som gränsen mellan offentligt och privat. Det är nästan lika förvirrande som stumfilmspornografi från förra seklets början. Insikten att kåt även kan betyda glad är värt att begrunda så här på alla hjärtans dag.

FAKTA

Cecilia Trenter är lektor i historia vid Växjö universitet.

Cecilia Trenter