ÅSIKT

Maximalt konstigt!

CAMILLA HAMMARSTRÖM om jakten på det sanna och det sköna i att leka

”Maskeraden” av Tova Mozard.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

■ ■ Rösterna från videoverken sorlar och går in i varandras, det är svårt att koncentrera sig. En underlig liten kvinna med peruk på sniskan reciterar ur Tolvskillingsoperan med egendomlig tysk dialekt. Högtidlig inför de andra deltagarna som sitter vardagsklädda och tysta på en säng och några stolar. Man kastar brödbitar och skramlande kuber mellan sig. Ler generat. ”Brödet först, moralen sedan”, lyder Brechts beska devis. Men det är inte tankar om moral som väcks i mig, utan förundran över hur man kan få något att kännas så oerhört främmande, så maximalt konstigt!

■ ■ Tova Mozard verkar eftersträva högsta möjliga heterogenitet, och som hos surrealisterna handlar det om drömlika, svårbeskrivliga känslolägen. Oförlösta. Som skådespelerskan i MethodActing som under en sensiträningsliknande seans varken lyckas skratta eller gråta naturligt, trots handledarens uppmuntrande tillrop. Till min förvåning upplever jag skådisens misslyckande som något heroiskt och uppriktigt. Här glimrar det till. Frågan om äkthet ställs på huvudet.

Mer tillkonstrat är det i Jag är han som för att kunna existera måste piska sin naturlighet, där en skådespelare framför en vindlande text inspirerad av Kierkegaard och Artaud. Det blir mest poetiska fragment av klokskap och motstridigheter, lite valhänt framförda av Markus Blumenfeld från Teater Giljotin.

Jakten på det sanna är alltså dömd att misslyckas, vare sig den sker med simulering av äkta känsloflöden eller Verfremdungseffekter. Kanske är det därför som det känns som allra bäst när man får spela och leka. Bedåra. Som i fotografiet Maskeraden där elever från Hammerstaskolan i Norsborg poserar i en inscenering på Sturehov slott. Under 1700-talsporträtten i kakelugnshörnan sitter de kongenialt utplacerade i sina maskeradkostymer. Värdiga och hemlighetsfulla, vackert ruvande på sig själva.

FAKTA

Konst

Tova Mozard

FRÅN EN TILL EN ANNAN

Botkyrka konsthall t o m 24 maj

Camilla Hammarström

ARTIKELN HANDLAR OM