ÅSIKT

Bitterkuken lämnar hålan

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Marcus Grahn – Aftonbladets rock-recensent romandebuterar.

■ ■ Det kommer oroväckande rapporter från Y-fronten. Manligheten krisar, sägs det. Medelklassmännen har ”villaångest”. Fallos är på dekis. Knegarfarsan trött. Foppa skadad igen.

Exakt vad den här manskrisen går ut på, när den uppstod (för över 200 år sedan, enligt mansforskningen, någon gång på 50-talet om man får tro Faludi) och framför allt hur den ska åtgärdas verkar däremot ingen kunna svara på.

När jag läser musikskribenten Marcus Grahns debutroman Picasso valde också Kristinehamn, ännu en skildring av bitterkukens lidanden, börjar jag misstänka att ”krisen” i själva verket är ett rätt stabilt normaltillstånd. Ja, snarast en drömtillvaro.

■ ■ Lärarvikarien Emanuel är en typisk sådan Per Ström-hjälte. Självömkande, sentimental. Och ganska välmående, trots allt.

Frugan har dragit, Dylan rosslar på bilstereon, spriten ”ristar glorior” och så vidare. Likt en värmländsk Kerouac är Emanuel på flykt från småstadens inrutade svenssonvardag med tacomiddag, mexitegel och hockeykväll, besatt av att hitta Kvinnan, hon som luktar gott och har söta fräknar i fejan. Så åker han ut i de där förbannade öppna landskapen igen där han – naturligtvis – trivs bäst.

Route 66 må ha blivit Riksväg 63 mot Filipstad, men mansrollen står som fastgjuten på stället.

■ ■ Däremot är Marcus Grahns känsla för detta grillkolsdoftande landsortsuniversum, ”TV4-galaxen” med hans egna ord, oemotståndlig. Han fångar exakt en viss sorts lantishumor där bland biljardhallar och raggaråk. En nihilistisk buskis, som åtminstone jag själv är svag för.

Den hånade glesbygdsmannen som i storstadstidningarna numera är synonym med Rödeby, vargslakt och Sverigedemokrater, är värd denna rock’n’roll-upprättelse.

FAKTA

Natalia Kazmierska är skribent på Expressens kultursidor.

Prosa

Marcus Grahn

PICASSO VALDE

OCKSÅ KRISTINEHAMN

Albert Bonniers förlag

Natalia Kazmierska