ÅSIKT

Nyliberal kulturchock

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

■ ■ I måndags förra veckan presenterade sex moderater på Dagens Nyheters debattsida förslaget till ny kulturpolitik. Med några enkla floskler om varför kultur är viktigt, vill man sätta kulturens villkor i händerna på den fria marknaden. Så ska till exempel Svenska Spel, en av de snuskigaste statliga verksamheterna, få möjlighet att ge avdragsgilla stöd till kulturverksamhet.

Sponsring är oförenligt med ett fritt kulturliv, intressant konst har i alla tider ifrågasatt samtida normer, värderingar och samhällsbyggen. Det här vet alla som ägnar sig åt kultur, men trots det har det inom teatervärlden smugit sig in ett ideologiskt företagsspråk som sätter gränser; man talar om varumärken och entreprenörskap, teaterchefer har i desperation börjat tävla om högst publiksiffror samtidigt som den mest välbesökta teatern i Sverige – Stockholms Stadsteater – hotas av nedskärningar. I sådana tider blir den interna kritiken mot teaterledningen obefintlig, av rädsla för att inte få förlängt kontrakt. Effektivt omöjliggörs all facklig verksamhet.

■ ■Av Teaterförbundets medlemmar är 90 procent frilansare. Trots det går man med på försämringar i kollektivavtalet som möjliggör för arbetsgivaren att slippa betala lön på sommaren för skådespelare. För vem kämpar teaterförbundet då?

Det är dags att börja tala, det är dags att stå upp för samhälleliga värden som sätter människan i första rummet. Den svenska regeringen accepterar att högutbildade kulturarbetare lever på extremt låga löner och under dåliga villkor som ständigt försämras – i samma andetag som de slår sig för bröstet över den konst vi har åstadkommit. Detta är ett profiterande. Ge kulturen ekonomiska förutsättningar som är drägliga. Det har Sverige råd med.

FAKTA

Frida Röhl är teaterchef och konstnärlig ledare för Teater Tribunalen.

Frida Röhl

ARTIKELN HANDLAR OM