ÅSIKT

Backlash i Louboutinklackar

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
En riktig kvinna - Kristin Davis som Charlotte York Goldenblatt.

■ ■ Oh no, inte Naomi Klein också?! I P1:s Lördagsintervju (7 juni) nämner hon shopping och skor på frågan vilka sidor av kapitalismen hon uppskattar. Sko-dreglare, en kvinnlig identitet, förknippades förr med galna diktatorsfruar typ Imelda Marcos. I dag betyder det att du är en riktig kvinna med livsviktig koll.

Det är ingen okänd farsot som globalt släckt ner den rationella delen av våra hjärnor, bara en effektiviserad mediemarknad, som bland annat jobbar med stenhård nischning i målgrupper för att servera annonsörer den rätta köpsugna publiken. Det fanns en serie som verkligen lyckades – och lärde oss att kvinna är lika med shoppingfåne vars drömmar måste handla om Manolo Blahnik och Jimmy Choo. Sextusen biljetter förhandsbeställdes på ett dygn inför Sverigepremiären av tv-serien Sex and the City som film. Sarah Jessica Parker gör 81 klädbyten. Designers och varumärken sägs ha klöst ögonen ur varandra för att få produktplacera.

■ ■ När serien startade 1998 vågade annonsörerna ragga kvinnlig publik inom en hittills oexploaterad nisch: fyra trettiopluskvinnor kvinnor som har sex med porrskrik och vaginalorgasm i bild och sedan pratar ogenerat om det. Den trendiga Manhattanmiljön, kvinnornas statusyrken och lyxkonsumtionen var ett absolut måste. Tänk er kvinnor som pippar så mycket men klär sig i mjukisbrallor, bär tofs och käkar snabbmakaroner. De skulle bli betraktade som värsta hororna. Nu kallas det i stället kvinnlig frigörelse. Men det märkliga med de cirka fyrtio avsnitt jag sett är att de nästan aldrig går i boutiquer eller pratar kläder. Det var i stället de så kallade modeoraklen, krönikörerna, skribenterna som hajpade SatC till en kvinnlig dröm om shopping. Stylisten Patricia Fields fixade endast några av Carries kreationer i första säsongen. Men sedan pumpades seriens kommersiella sprängverkan upp till XXXL av den synergieffekt som uppstår när redaktörer parar sig med tv-serier/film – ut kommer normer.

■ ■ I Göran Palms Indoktrineringen av Sverige från 1968 beskrivs hur mediepubliken står på tå för att få glutta in i överklassens värld. Men i dag kan vi inte öppna en tidning utan att nås av shoppingauktoriteternas befallningar att även leva den högsta kastens liv för att duga. Mäns materialistiska statusjakt har alltid betraktats som lite koko. En ställföreträdande penisförlängare. Men när den kvinnliga frigörelsen kommersialiseras så är allt vad en kvinna än väljer per definition emancipation – till och med shopping, utseendefixering och kroppshets. Feminism har reducerats till reklambudskapet Ta för dig. Men SatC handlar varken om power eller Prada. Det är en riktigt läskig skräckfilm. För Carries, Mirandas, Samanthas och Charlottes enda samtalsämne på alla svindyra restauranger och fik var bara om, hur och i vilken utsträckning de ska anpassa sig till mäns preferenser. Backlash bär Louboutinklackar.

FAKTA

DAGENS OUTFIT

Jumpadojjor, brallor, t-shirt och solglasögon:

Stadsmissionen ca 250 kronor.

BH: Överskottslagret i Norrköping, 5 kronor.

Underbyxor: Livsmedelsaffär tre par á 69 kronor.

?Väska: Sankt Eriks-hjälpen i Vetlanda, 5 kronor

(Ett fynd, förra årets väska kostade 30 kronor)

 Ann Charlott Altstadt