Aftonbladet
Dagens namn: Magnus, Måns
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Godnattsagor för vuxna

THERESE BOHMAN om Inger Edelfelts nya

Edelfeldt – ger trygghet.   Edelfeldt – ger trygghet. Foto: MOONA BJÖRKLUND

    När Inger Edelfeldt på baksidan av Namnbrunnen skriver att hon har valt sagans form för att kunna ”skriva om tidlösa mänskliga processer” tänker jag att hon lägger ribban rätt högt och att det är coolt gjort.

Även om man med lite god vilja antagligen kan få det till att nästan alla böcker handlar om ”tidlösa mänskliga processer” så tycker jag att det är modigt att tala om att det är just det man är ute efter att gestalta. Det är den typen av höga ambitioner som brukar ifrågasättas – som tidigare i år, när det stod på baksidan av Stefans Spjuts Fiskarens garn att det var en ”klassisk” roman. Hur ofta granskas det hur väl en roman som säger sig vara motsatsen – till exempel ”okonventionell” – lever upp till sin ambition?



    Edelfeldts elva vuxensagor handlar om kärlek och svek och hämnd, om födelse och död, om att hitta sin plats i tillvaron. Klassiska sagoteman och helt klart mänskliga processer alltsammans. Lite extra klappar uppenbarligen författarens hjärta för de udda existenserna: hjältarna och hjältinnorna är ofta personer som på något vis står utanför samhället, eller som avviker från sin omgivning genom att vara ovanligt asociala och grubblande (jag känner igen dem från tidigare Edelfeldt-böcker). Även om det är gott om tuffa kvinnor i berättelserna så blir de sällan mer än sagofigurer, typer mer än människor. Kanske är det så det bör vara, och vill man ha det på ett annat sätt får man läsa något annat – en roman till exempel.

Några större funderingar över de mänskliga processerna lyckas inte sagorna väcka hos mig. De fungerar bäst som underhållningsläsning, och i små doser - det är svårt att läsa flera sagor i rad, de drar ner varandra genom att till slut bli svåra att skilja åt. Att plocka ut en som godnattläsning är däremot trevligt och känns tryggt, på ett sätt som litteratur sällan känns sedan man blev vuxen.

Therese Bohman
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet