ÅSIKT

Ljudet spelar roll

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Här är tre frågor som sällan ställs: Vad betyder ljudet? Har ljudet något att berätta? Vilken funktion fyller ljudet?

En yrkesgrupp som ofta tänker i dessa banor är ljuddesignern. Arbetsfältet är stort, från film, reklam, lastbilar, tandläkarborrar, leksaker och mobiltelefoner till offentliga platser som torg och transithallar.

Sverige ligger tio år efter Frankrike, Tyskland och USA men i takt med att fler referenser för lyckad ljuddesign skapas ökar också uppdragen. Till exempel har gruppen Urban Sound Institute (USIT) ljudsatt Gallerian på Norrmalm i Stockholm och en gångtunnel på Arlanda. Hur skapas känslan av mötesplats i en besökstät och larmig galleria där 50 000 personer passerar dagligen? USIT valde att göra en orkestrerad mix som fungerar ungefär som ett ”socialt kontrakt”, med hjälp av fågelkörer och klirrande kristaller.

Inom ljuddesign gäller det att uppnå ett minimum av interferenser så att man samtidigt kan centrifugera tvätten, brygga kaffe och tala i telefon. Men vi lever samtidigt i en teknisk-imaginär värld där vi tror oss veta varför saker och ting låter som de gör. Egentligen har vi ingen aning om varför kylskåpet surrar.

Vilken information innehåller ljudet? Är ljudet möjligt att reglera till en komfortabel nivå? Hjälper ljudet mig, eller inte, att bygga upp en relation till föremålet?

Det handlar om akustisk identitet, från det lilla knäppet när man öppnar barnmatsburken (kvalitetsljudet) till det stora företagets audiovisuella presentation och ljudbild utåt, som anses påverka företagets ”kommunikativa potential”.

Tänk på det nästa gång du stänger ugnsluckan. Är du nöjd med ett saggigt klaschofff! Eller vill du ha ett mer dämpat klück! som bättre indikerar just din ugn?

Mikael Strömberg

ARTIKELN HANDLAR OM