ÅSIKT

En fartfylld absurditet

Malin Krutmeijer ser Frank Castorf röra om på Det Konglige Teater

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Foto: christian friedländer
Helle Fagralid i Frank Castorfs uppsättning av Herman Bangs Stuk på Konglige teater i Köpenhamn.

"Infallsrik’’ är det minsta man kan säga om Frank Castorfs Stuk på Köpenhamns kungliga teater. Av det rastlösa myllret och ögonblicksbilderna i Herman Bangs roman från 1887 skapar Castorf feberheta, nerviga teatertablåer, där alla frenetiskt trampar runt i startgroparna inför den stora moderna era som ligger framför dem.

Herman Bang skrev Stuk ur en backlash-erfarenhet. Förlaget där han var anställd hade gått i konken och avslöjats med att använda sin tryckpress för att producera falska sedlar. Romanen porträtterar det sena 1800-talets Köpenhamn som ett penningfixerat falsarium, med sin byggboom och all ’’stuk’’: stuckatur, gipsavgjutning, lättviktig fuskmarmor och florstunna förgyllningar.

Bangs alter ego Herluf Berg får jobb som teaterdirektör, och Castorf väljer i sin fria bearbetning att ställa livet på den ekonomiskt skakiga Victoriateatern helt i fokus. Berg, nästan pantomimiskt spelad av Jens Albinus, irrar runt och försöker få grepp om sin teater. Finansiärer och bokhållare rusar in och ut på scen. Skådespelerskor och fruar brister ut i väldigt vacker sång, och en arg fransk kock tillreder blodig chateaubriand så det osar i hela salongen.

De kvinnliga figurerna är lite mycket av irrationella objekt, men det kompenseras av skådespelarnas svängrum. Det är härligt när de erfarna Tammi Øst och Birthe Neumann vecklar ut hela registret i klockren komedi. Christian Friedländers scenografi öppnar lager djupt inåt som en kinesisk ask, sprakar i mintgrönt, köttfärgat och sammetssvart. Det här är teater som älskar teater. Bangs kritik av en illa underbyggd förändringsyra uppdateras till postmodern absurd buskisvarieté.

Stjärnregissören Frank Castorf är känd för långa föreställningar utan traditionellt berättande och så kallad psykologisk fördjupning på hemmascenen Volksbühne i Berlin. ’’Jag är eklektisk’’, ’’varje form av diskussion dödar konsten’’, säger han i programbladet. Stuk är i sitt glittrande överdåd tyvärr samtidigt ett skräckexempel på vart den inställningen kan leda: till en andra akt som sladdrar sönder av alla infall som dumpas på publiken för bearbetning.

Frågorna hopar sig: varför är männen plötsligt klädda i drag? Och varför är alla arga hela tiden?

FAKTA

TEATER

Stuk

av Frank Castorf efter Herman Bangs roman

Regi: Frank Castorf

Scenografi: Christian Friedländer

I rollerna: Jens Albinus, Ernesto Piga Carbone, Hele Fagralid, Peter Gilsfort, Birthe Neumann, m fl

Scen: Det Konglige Teater, Köpenhamn

Speltid: 3 tim 30 min

Malin Krutmeijer

ARTIKELN HANDLAR OM