ÅSIKT

Knutby - ett nyliberalt experiment

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Andreas Bardell
Emil Almén som Helge Fossmo.

På Uppsala stadsteater spelas Knutby för fulla salonger och i kväll sänder TV4 den andra delen av dramadokumentären om det ovanligt smaskiga mordet.

Gemensamt för både pjäsen och filmen är att barnflickan Sara framställs som en alltigenom kuvad flicka. I teateruppsättningen står hon med uppdragna axlar, inåtvända tår och blicken i marken. Eva Lundgren säger något annat i Knutby-koden (Modernista): Sara blev inte utstött ur församlingen för att hon är typen som låter sig mobbas, inte heller för att hon tog Alexandras sängplats bredvid Helge – utan för att hon var stark nog att utmana ”Kristi brud”.

Det finns en aktör till i det här dramat, förstod jag när jag häromdan besökte Knutby kulturförening. Knutby, berättade de, var under 90-talet Uppsala kommuns nyliberala experiment. Vården, barnomsorgen och skolan utsattes för svåra prövningar – det var samhället ingen satsade på. Så krattades manegen för en religiös sekt som med energi och glädje försökte ”ta över hela Knutby”.

En liknande historia berättar Mattias Gardell i Usama i våra hjärtan (Leopard). Under 90-talet drabbades Egypten särskilt hårt av den nyliberala omstruktureringen. De enda som kunde erbjuda vård, skola och socialhjälp var Muslimska brödraskapet.

Man kan bli välfärdsfundamentalist för mindre.

Åsa Linderborg