ÅSIKT

Konturlös Rushdie

Torsten Kälvemark skulle aldrig orkat läsa ut den här romanen om han inte var tvungen

Foto: Greenfield-Sanders
Läsare som älskar historisk färgprakt och konturlösa myller kommer att gilla Salman Rushdies (född 1947) nya bok.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Sällan har en bok blivit så motsägelsefullt bedömd som Förtrollerskan från Florens när den förra året kom ut i den engelskspråkiga världen. Salman Rushdie lyckades verkligen dela kritikerkåren mitt itu, från entusiastiska bedömare av hans berättartekniska fingerfärdighet till ironiska kommentarer om ett ordflöde utan substans.

Och visst flödar orden i en ström där läsaren kan sugas med enbart av den verbala magin. Rushdie väver textsidor där varpen utgörs av hans återkommande teman kring kulturernas möten och inslagen består av färgstarka personer och exotiska miljöer. Till det lägger han en erotisk dimension som dock kan bli något tröttande även för den som är intresserad av ämnet.

Jag ser alltså en orientalisk matta framför mig när jag läser boken. Mönstren är intrikata och kan tyckas abstrakta tills man börjar syna dem närmare och ser att det egentligen rör sig om stiliserade blommor och påfåglar.

Två högkulturer möts. Det är stormogulen Akbars välde på 1500-talet och det är den italienska renässansvärld i Florens som präglas av namn som Machiavelli, Medici och Vespucci. Man ska inte låta lura sig av bokens källförteckning för den visar bara att Rushdie kryddat romanen med autentiska namn, termer och miljöer som han sedan utnyttjar som han vill. Och förresten; är den en roman eller en populärhistorisk bok han velat skriva?

Visst förs läsarens tankar till Tusen och en natt, visst har Akbar och andra huvudpersoner i boken viktiga saker att säga om Öst och Väst, om religiös tolerans, om poesi och kärlek. Men räcker det? Man kan bedriva exeges på de underliggande budskapen men vad hjälper det en bok om den målar hela världen men förlorar sin själ?

Mångfalden av personer och miljöer gör den påtagligt konturlös. Det är bara att bekänna: Hade jag inte haft i uppdrag att läsa hela den här romanen hade jag aldrig orkat till slutet. Om det är jag eller författaren som ska lastas för det vill jag låta vara osagt.

Andra kan säkert lyckas bättre med Rushdies technicolorkrönika. Det finns ju trots allt läsare som älskar historisk färgprakt och konturlösa myller. Här har de verkligen sin bok.

FAKTA

PROSA

Förtrollerskan från Florens

Salman Rushdie

Övers. Hans Berggren

Albert Bonniers förlag

Torsten Kälvemark