ÅSIKT

Hårdkokt ödesdrama

Gunder Andersson fångas av Guillermo Arriaga

Foto: Dawn Jones
Guillermo Arriaga
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Scenen är en mexikansk bondby. En morgon hittas en död tonårsflicka på en åker, hon har knivhuggits till döds och är helt naken. Det 16-åriga bodbiträdet Ramón hör till de första på platsen. Han skyler hennes nakenhet med sin skjorta.

Gesten får snabbt en symbolisk betydelse: ryktet sprids att hon varit hans hemliga flickvän, och snabbt är denna "sanning" etablerad. I själva verket har han bara bytt några ord med henne i butiken och varit så blyg för hennes skönhet att han knappt vågar titta på henne. Nu var hon plötsligt hans döda flickvän, det ger honom nimbus av karlakarl. Han dementerar inte påståendet - och när han begripit vad det innebär är det för sent. Nu åligger det honom att ta död på förövaren. Att berätta sanningen och försöka dra sig ur skulle tolkas som feghet och vore samtidigt livsfarligt.

Det är alltså ett ödesdrama som spelas i Guillermo Arriagas roman. Männen i byn bestämmer sig snabbt för vem som är mördaren: "zigenaren", en utböling som rätt ofta gästar området. Byns starke man Justino Téllez tvivlar dock, han känner zigenaren väl och vet att han har ett förhållande med en annan kvinna. Rätt snart får han sina tvivel bekräftade. Frågan är om han ska berätta vad han vet eller inte.

En svag doft av död, som skrevs för femton år sedan, liknar ingen annan mexikansk roman jag läst. Här finns inga ordmattor som breder ut sig över sidorna, romanen är skriven på en detaljskarp, rapp och koncis prosa som får mig att tänka på hårdkokta herrar som Dashiell Hammett och James M. Cain. Här finns samtidigt en moralisk knut som för tanken till Graham Greene, en valsituation mellan ont och gott där det till synes onda lika gärna kan vara gott för den som tvingas välja

Mer ska inte avslöjas om handlingen i den här romanen, som är så spännande att den inte går att lägga ifrån sig. Likt ett antikt drama går den mot sin blodiga upplösning. Då har Arriaga skickligt lyckats spika fast både den mexikanska machokulturen och den korrumperade polismakten vid civilisationens skampåle. Här är alla hierarkier gjutna i sten, lösa rykten blir självklara sanningar och kvinnans underordning är naturlag.

Fotnot: Guillermo Arriaga har också skrivit manus till de kritikerhyllade filmerna 21 gram, Babel och Älskade hundar.

FAKTA

PROSA

En svag doft av död

Guillermo Arriaga

Övers. Hanna Axén

Bokförlaget Tranan

Gunder Andersson