ÅSIKT

Mås med massor av krås

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Peter Westrup
Karin Lithman i ”Måsen”.

Om det går att tänka sig en högljudd stumfilm, så är det en möjlig beskrivning av Måsen såsom den spelas på Malmö Stadsteater. Eller har den drag av varieté? Sak samma, regissören Anna Pettersson har tillsammans med scenografen Nina Fransson och kostymören Lena Lindgren skapat en originell värld för Tjechovs klassiska figurer. Färgskalan är karamell och dramatiskt svartvit. Trädgården är underbart illgrön. Den förhoppningsfulla Nina dyker upp i den ena tivoliglada kreationen efter den andra. Hennes skådespelaridol Arkadina bär bisarra hattar och lösögonfransar långa nog att kasta skuggor, i kontrast till den sorglige, skrivande sonen Konstantins svartvita gammaldags luffarlook.

Scen och kostym avspeglar den uppskruvade stämning som råder. Här är alla på gränsen till utom sig, glädje är granne med förtvivlan. Jag har svårt för gap och skrik på teatern, men här ter det sig som ett medvetet regigrepp: Anna Pettersson har vaskat fram och undersökt något hysteriskt i Tjechovs text.

Nu när man ser det så verkar det självklart att det finns där i spänningen mellan verklighet och fiktion, tradition och förnyelse, mellan rika och fattiga, konstnärer och tja, jobbare i vid mening – allt det som pjäsen handlar om. Men det är inte självklart att gestalta det så här, och än mindre att hålla ihop det hela tajt och stringent. Skådespelarna klarar galant att ta ut de stora gesterna utan att tappa driv eller dra iväg på egna publikfriaräventyr.

Det sprakar om den här uppsättningen, men den är lite kall. Man kan jämföra med den innerliga samtidsversion av Måsen som Farnaz Arbabi regisserade på Backa teater hösten 2008. Där kände man så det gjorde ont med Masja, Nina och Konstantin. Här händer något helt annat, men vad båda uppsättningarna visar är att det fortfarande går att åstadkomma spännande, oväntade saker med Tjechov.

FAKTA

TEATER

» Måsen

av Anton Tjechov

Regi: Anna Pettersson

Scenografi: Nina Fransson

I rollerna: Katharina Lundgren-Hugg, Hannes Meidal, Karin Lithman, Fredrik Gunnarson, Clas Göran Söllgård m fl

Scen: Hipp, Malmö

Tid: 2 tim 40 minuter

Malin Krutmeijer