ÅSIKT

Angenäm opera-crossover

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Pyramus och Thisbe och Romeo och Julia handlar båda om lycklig kärlek med olyckligt slut. Vadstena-akademien och deras energiska spårhund Anders Wiklund har i arkiven letat upp två operaversioner från samma tid av de här sorgliga historierna, Jacob Adolf Hasses Pyramus och Thisbe från 1768 och Georg Anton Bendas Romeo och Julia från 1778. Fast i Bendas opera blir publiken till sin överraskning snuvad på det tragiska slutet, när Julia vaknar i tid. Så kunde man göra på 1700-talet.

Tillsammans skapar Hasses och Bendas enaktare en förträfflig operakväll, inte bara för att de på olika sätt dramatiserar samma tema. På ett angenämt pedagogiskt vis illustreras också hur den rika jordmån såg ut, som födde Mozart.

I Pyramus och Thisbe går duetter, arior och recitativ snabbt i och ur varandra, och melodierna flödar sällsynt vackert. Dramatiskt är det stelare, och Hasses lilla opera har mer karaktär av dramatisk kantat för två sopraner, vilket onödigt framhävs av Nils Spangenbergs väl stiliserade regi på den nakna scenen.

Tenoren Mattias Ermedahl står för regin i Romeo och Julia, och där går det livfullare till. Orkestern, som i Pyramus och Thisbe är dresserad i prydligt oskuldsvitt, ändrar klädkod i pausen, kommer in i tuffare modern vardagsoutfit och börjar dessutom energiskt interagera med scenen. I Pyramus och Thisbe sjungs på distanserat poetisk italienska, medan den tyska sångspelstexten i Romeo och Julia är översatt till svenska. Romeo och Julia samtalar på betydligt intimare fot med sin publik.

Romeo är här närmast en biperson, medan Julia har många långa soloscener, som Frida Jansson spelar och sjunger med härlig inlevelse. Hon liksom kvällens tidigare två sopraner, Gunda-Maria Bruce och Rebecca Rasmussen, har dock vissa problem med den torra akustiken som gör rösterna litet vassa. Det problemet har däremot inte kvällens fjärde sopran, Sofie Asplund, som sjunger Laura, Julias förtrogna (här finns ingen shakespearesk amma). Hennes höga lätta sopran skimrar mycket intagande trots de hårda stenväggarna i bröllopssalen på Vadstena slott. Olof Boman leder en stabilt spelande instrumentalensemble bestående av femton kvinnor och tre män, en rätt normal könsfördelning i dagens orkestrar med unga musiker.

FAKTA

OPERA

» Pyramus och Thisbe

J A Hasse

» Romea och Julia

G A Benda

Regi: Nils Spangenberg resp. Mattias Ermedahl

Scenografi: Marika Feinsilber

Dir. Olof Boman

I rollerna: Gunda-Maria Bruce, Rebecca Rasmussen, Frida Jansson, Sofie Asplund, Carl Ackerfeldt

Scen: Vadstena slott

Tid: 3 tim och 10 min

Lennart Bromander