ÅSIKT

Han är kulturens Magnus Uggla

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Fredrik Hellström
Nya Upplagans redaktör Lars Yngve.

TIDSKRIFT Redaktör Lars Yngve ser inte bara ut som Magnus Uggla – han är kulturvärldens Magnus Uggla.

Han är nämligen mannen bakom Nya Upplagan, en gratis kulturtidskrift som kommer ut 11 gånger om året i 20 000 exemplar – i Ystad, av alla ställen.

Det osannolika projektet (och tro mig, det är osannolikt, jag har ägnat många år åt att försöka få kulturtidskrifter att gå runt) är en synnerligen Uggla-esque blandning av lite punk, lite spex, lite poesi och mycket mystisk business.

Tidningen verkar vara i en expansionsfas. Snart sprids den över landet, avslöjade den krullige kulturentreprenören i SVT:s morgonsoffa häromdagen. Han förklarade att han gör en tidning han själv vill läsa. ”Vi lägger ingen energi på att såga en massa grejer, vi är mer för än emot”.

Oh, vilket välbekant slagord.

Nya upplagan är en tidning man väntade på för 15 år sen. När alla popfanzineredaktörer inget hellre ville än att få till ett möte mellan fin- och fulkultur på ett tabloidark. Och Nya Upplagan är verkligen ett bedårande barn av sitt 90-tal. Det är som om Nöjesguiden gjordes av Jaques Werup.

Men jag gillar det. Det jag saknar mest från det glada 90-talet är just den smutsiga konsten att hypa.

Här finns hängivna intervjuer med B52:s, David Sylvain och Koop (!). Här finns fler krönikor än en människa kan läsa. Jonas Hallberg är spaltgranne med Elin Alvemark och Thomas Millroth. Krydda med artiklar av Noam Chomsky och Yoko Ono och du får en kulturtidskrift man bara måste hypa, om så bara av nostalgiska skäl.