ÅSIKT

Cirkus Cirkör trotsar rädslan

Petter Lindgren om våghalsig akrobatik och nervpirrigt jonglerande

Foto: MATS BÄCKER
Wizard of Wonder (Henrik Agger) och Miraculous and Supernatural (Louise Bjurholm) i Cirkus Cirkörs ”Wear it like a crown”.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Trots initialskepsis och spöregn tinar jag relativt snabbt upp i bänken på Södran. Förvisso jonglerar också Cirkus Cirkör med motorsågar, men den här föreställningen är något helt annat än den nycirkus jag minns från 90-talet, med bland annat Pierrot Bidons och Circus Arcahos jobbiga och motoriserade stuntnummer.

Motorsågarna virvlar mot taket i sina blå, strålkastargenomlysta avgaser, det är riktigt snyggt och utan tvivel är maskinerna i full fräs på riktigt. Själva jonglören, karaktären ”Nerves of Steel” (Jesper Nikolajeff), utför dock detta nycirkusens paradnummer liksom en smula räddhågat och trevande. När han senare (med bravur) ägnar sig åt klassikern Knivkastning på roterande kvinna, sker detta först sedan han fått ordning på nerverna och självtilliten, efter diverse mankemang och komiskt fumlande med bland annat stolar och flaskor.

Också föreställningens övriga karaktärer är en drift med konstformen, som de stiliserade balettfröknarna ”Miraculous and Supernatural” (Louise Bjurholm) och ”Wild Weird and Wonderful” (Fouzia Rakez), och starke adolfen ”Marvel of the Century” (David Eriksson). Liksom ”Nerves of Steel” tycks de alla skygga inför den potential som deras karaktärer visar sig besitta. Ängsligast

är förstås ”Wizard of Wonder” ­(Henrik Agger), som sladdrigt och maniskt ­sjunger rationalitetens lov och ser risker i allt som ­företas på scenen, vilket inledningsvis inskränker sig till några blygsamma trick med pingis­bollar.

Bara ”Mistress of Mayhem” (Shannon ­Savage) far halsbrytande och oberört omkring i trossen, från början till slut i denna före­ställning som envetet tematiserar risktagandet och vikten av att våga misslyckas. Wear it like a crown är ju titeln, och budskapet är väl att det är våra rädslor och tillkortakommanden som kröner vår mänsklighet, gör oss mänskliga.

Sympatiskt, men nog berörs jag mer av den sorts mänskliga hängivenhet som utstrålar från ensemblens uppfinningsrika akrobatik. Inte visste jag att man kunde göra så mycket med en avloppsrensare, eller med pingisbollar för den delen (Stiga är en av föreställningens sponsorer, vilket märks). Rakez och Erikssons trapetsnummer i finalen är rent mästerligt – varmt, ­humoristiskt, brutalt och finmotoriskt på samma gång. Intressant också att se luftkrumbukter som dessa anpassade för den mindre teatersalongen. Kropparnas tyngd förnims i möblemanget och det smäller och rungar i ställningen.

Wear it like a crown utges vara sista delen i en trilogi med kroppen som tema, och titelns krona kan förstås också syfta på den mänskliga hjärnan som bland annat finns representerad på scenen i form av en tvåsitsig plyschsoffa. Där sitter hjärnhalvorna, den vänstra (Agger) och den högra (Eriksson), och gafflar och skriker bu åt varandra. Fyndigt, men nog har väl forskningen för länge sedan övergivit modellen där den vänstra hjärnhalvan är förnuftets hemvist och den högra känslornas? Inslaget framstår som ett senkommet (och förnuftstyrt?) påhäng, och under passagen finner jag mig retligt nog sitta och längta efter lite mera tvåtaktaravgaser i näsan. Lite segt blir det allt här och där, och den över två timmar långa föreställningen hade gott kunnat kortas med en kvart.

Cirkör har trots allt kommit en bra bit under de 15 år de hållit på, konstnärligt såväl som organisatoriskt. Det som började som en idé hemma i Tilde Björfors kök 1995 har vuxit till en institution med cirkusutbildningar, kurser, träningsprogram och företagsevent.

För den som vill vara med på födelsedagskalaset nu på fredag finns möjlighet klockan 19.00, på Kulturfestivalens stora scen på Gustav Adolfs torg i Stockholm. Cirkuskavalkad och tårta utlovas, och Stiga lär inte snåla på pingisbollarna.

FAKTA

NYCIRKUS

»Wear it like a crown

Cirkus Cirkör

Regi: Tilde Björfors

Musik: Rebekka Karijord

Kostym: Anna Bonnevier

Medverkande: Henrik Agger, Louise Bjurholm, David Eriksson, Jesper Nikolajeff, Fouzia Rakez och Shannon Savage

Scen: Södra teatern i Stockholm

Speltid: 2 tim 30 min (inklusive paus)

Visas t o m den 24 september

Petter Lindgren

ARTIKELN HANDLAR OM