ÅSIKT

Fågelsång för tårar

Jenny Aschenbrenner har sett en mediekritisk satir

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: JOSÉ FIGUEROA
Satir på Dramalabbet.

”Hur kändes det?” I en radiostudio någonstans i Danmark kämpar två journalister med att få fram just den brännpunkten ur berättelsen om mannen som helt oskyldig fängslades för terrordåd och torterades i flera år år. Eller snarare: ”hur får vi det att kännas för lyssnarna, kännas ända in i märgen?”

r Dramalabbet nu presenterar sin första premiär i ett utbyte av nyskriven dramatik med andra små teatrar i Europa är det med ett stycke mediekritik – en debattpjäs av dansken Thomas Markmann. Den arabiska koltrasten – titeln syftar på greppet att lägga in sången av en koltrast för att understryka det idylliska, bedrägliga lugnet före katastrofen – handlar om spelet mellan medier och publik, mellan händelser och berättelserna om dem och vilka knappar man ska trycka på för att öppna stora tårkranen.

scenen har vi offret, affärsmannen John, de två journalisterna samt en lyssnare, representant för den blodtörstiga pöbeln. Och John utnyttjas och pressas av hyenorna till journalister och av lyssnaren som förste gam. Allt känns lika smutsigt, journalisters drivkrafter och publikens intresse, men vad finns på andra sidan om inte bara en fullständig likgiltighet?

Det är en intressant frågeställning men som den presenteras här blir det en smula förutsägbart. Den där lekfulla tvisten som så ofta har funnits i Dramalabbets uppsättningar saknas, den uppstår bara i det oväntade lilla parti där John själv levererar en strategi för största möjliga känslomässig impact: gråt känns som överspel, jag håller tillbaka medvetet, några ryckningar i ögonvrån bara.


Då kommer också Farid Tristan Sohrabis lågmälda spelstil till sin rätt. Jag är förtjust i Dramalabbets ensembles självklara sätt att ta sig an text och landa i sina rollfigurer med en skenbar lätthet: de bara finns där. Och den lättheten kan också lyfta ett idébygge som Den arabiska koltrasten, göra debatt till dramatik och därmed ge debatten fler nyanser.

FAKTA

TEATER

»Den arabiska koltrasten

av Thomas Markmann

Regi: Dag Thelander

I rollerna: Ida Löfholm, Farid Tristan Sohrabi, David Weiss, Calle Öström

Scen: Dramalabbet

Speltid: 1 tim

Jenny Aschenbrenner

ARTIKELN HANDLAR OM