ÅSIKT

Insekter på teatern

Pålitlig gammaldags teater när Hipp sätter upp Kafkas "Förvandlingen"

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Att sätta upp Förvandlingen på scen verkar inte vara en dum idé.

Frans Kafkas välbekanta novell om hemmasonen Gregor Samsa, löneslaven som försörjer syster, mor och far, som plötsligt en dag förvandlas till en annan varelse, en insekt, har onekligen tacksam dramatisk fallhöjd.

I den brittiske teatermannen David Farrs och isländske Gísli Örn Garadssons hisnande fysiska koncept har Förvandlingen sedan 2006 firat internationellt segertåg på scenen. Och det lär bli publiksuccé i Malmö också.

På Hipp bjuder man nämligen på pålitlig gammaldags teater i raffinerad scenografi och med en utstickande skicklig Mattias Lech i den akrobatiska rollen som familjens klättrande ohyra. Det är välgjort, välspelat, relativt lättdrucket och med viss moralisk beska.

Konceptet är som sagt prövat och inbegriper även Nick Caves vemodiga soundtrack och Börkur Jónssons tongivande scenografi. På bottenvåningen: instängt och kontrollerbart samt klaustrofobiskt genompyrt av familjens faderliga och punktliga regim.

Mattorna överlappar varandra i lager och det lilla fönstret släpper in föga ljus. Skandalen är ett faktum redan när Gregor är sen till jobbet. Och värre blir det ju. En trappa upp är rummet bokstavligen ställt på ända och Gregor kravlar och kryper här krampaktigt utmed väggar och tak för att inte ytterligare ställa till besvär för familjen.

Mattias Lech griper efter lampfötter och hänger stelt i luften, benen insektslikt krökta, i övrigt lik en människa.

Men vad hjälper det?

Familjen hör bara oljud och håller för öronen när han försöker göra sig förstådd. I klorna på hot, skam, lydnad och rigoröst pedanteri imponerar ensemblen i samspelta miner och koreografisk precision. Här skapas inga porträtt. Spelstilen är snarare komiskt enhetlig och samtidigt liksom underordnad en osynlig kraft. Ännu beundras bara uniformen och hälsas karlakarlen till hyresgäst men förföljelse och utrotning anas i familjens rationellt kollektiva hantering av varelsen en trappa upp.

Uthungrad och bortstött offrar sig denne också jesuslikt för familjens lycka och fortlevnad i föreställningens vackra slutbild som välberäknat växer mot det tänkvärda.

Det verkliga klamrandet är ändå det som från scenen dröjer sig kvar.

FAKTA

Teater

» Förvandlingen

av Kafka

Övers: Torbjörn Flygt

Regi: Gísli Örn Gardarsson

Scenografi: Börkur Jónsson

I rollerna: Fredrik Gunnarson, Josefin Iziamo, Mattias Lech, Katarina Lundgren-Hugg, Håkan Paaske

Scen: Malmö stadsteater

Barbro Westling

ARTIKELN HANDLAR OM