ÅSIKT

Kulmagar på Dansens hus

Natalia Kazmierska: Klungan sysslar med förtäckt finkultur

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Klungans Olof Wretling i Dansens hus.

Att släppa lös ett skojigt grabbgäng i kostymförrådet och ställa dem på stora scenen är det senaste på de statliga kulturinstitutionerna. Killinggänget har gjort Dramaten och nu valsar Klungan in på Dansens hus.

Just ordet ”gäng” är kanske missvisande för Umeå-kvartetten – även om namnet Klungan antyder någon form av kollektiv så är det ju snarare ensamma, socialt missanpassade byfånar som är deras signum. Även i Se oss flyga över scenen i fruktansvärda hastigheter, det andra i raden av gruppens samarbeten med koreografen Birgitta Egerbladh, så är det eländiga kufar i samhällets utkant vi ska skratta åt. Halta och lytta tokar som går på a-kassa, röker under köksfläkten och bunkrar Citodon i skafferiet.

Några av de roligaste, som den skånska nycirkusartisten Katla ( Olof Wretling) och gothdjuret Mikal Hjort ( Mattias Fransson), känns igen från den skruvade SVT-serien Ingen bor i skogen.

Men på Dansens hus blir det ännu tydligare att Klungan i själva verket bara sysslar med förtäckt finkultur.

Om det ibland kan vara svårt att hålla sig för skratt inför en allvarlig nakenperformance eller överdrivet språkmaterialistisk poesiuppläsning, är situationen här den motsatta: ingen vågar ta Klungan på allvar, av rädsla för att ”göra bort sig”.

Att skämten ofta är traditionellt grabbiga har ingen betydelse. Män i kvinnokläder, parodier på utstötta queerkaraktärer och repliker som ”Vi måste prata köööön!!!” skulle kunna vara hämtade från vilken brölig svensexa som helst, men möts såklart av stora garv. Likaså sketchen om den ångestfyllda ”Norén-julen”, komplett med virkade grytlappar och alkoholister. Ett tema så uttömt att det borde dödförklaras i svenska humorsammanhang.

Konstigast av allt är dock att vi befinner oss just här, på en av våra få stora scener vigda åt den i dag ganska undanskuffade och hånade danskonsten. Och här låter man alltså fyra kulmagade komiker i chinos åma sig till Tjajkovskij och kallar det för koreografi. Ibland får man känslan av att Klungan kommer undan med lite vad som helst, bara för att de är män som pratar sävlig norrländska.

FAKTA

DANS

» Se oss flyga över scenen i fruktansvärda hastigheter

av Klungan/ Birgitta Egerbladh

Scen: Dansens hus

Speltid: 1 tim 30 min

Natalia Kazmierska