ÅSIKT

Byggmästarens uppstickare

Nytt konstmuseum i Stockholm

Foto: Noak Lönn
Sven-harrys. Byggmästare Sven-Harry Karlssons nya konstmuseum i Stockholm.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Lars Kleen, ”Plank”, 2008.

Det har öppnat ett nytt privat konstmuseum i Stockholm!

Gäsp.

Ja, det är inte utan att huvudstadens konstpublik börjar bli lite blasé.

Under det nyrika 00-talet har de privata konstmuseerna blivit så många att det finns minst ett för varje smak.

Vill man ha internationell flärd besöker man Robert Weils Magasin 3, känner man sig lite mer exklusiv rekommenderas Gerard De Geers Jarla Partilager, diggar man nordiskt samtida är Jeanette Bonniers konsthall rätt val, och vill man festa med

hipsters väljer man familjen Lindéns Färgfabriken. De rika kan shoppa på gallerihuset på Hudiksvallsgatan som subventioneras av Carl Hirsch.

Men tills nu har man fått vänta på en konstmecenat som verkar ha ett sinne för humor.

Entré: Sven-Harry Karlsson.

79-årige byggmästaren Sven-Harry är bror till barnuppfostraren Anna Wahlgren och har tjänat sin förmögenhet på att bygga snygga radhus i företaget Folkhem.

Han har jobbat för SAF, högljutt debatterat arkitektur och samlat så mycket svensk, klassisk konst att han till och med köpt godset Ekeholmsnäs på Lidingö, känd från Richard Bergs ikoniska målning Nordisk sommarkväll.

Nu säljer han gården (pris 65 miljoner) men har samtidigt byggt en kopia på kåkens alla rum (!) i ett 150-miljonersbygge i Vasaparken, där hans konstsamling ska bo i framtiden.

Det vackert mässingsskimrande loftgångshuset kommer dessutom att rymma en skulpturpark på taket, en restaurang vid namn ”Sven-Harrys”, fotografen Jens Assur samt 18 hyreslägenheter (cirka 16 000 i månaden för en tvåa) som betalar för själva kärnverksamheten – konsthallen

i bottenvåningen. I går avtäcktes premiärutställningen med Lars Kleens mastodontskulpturer av byggmateriel.

Det hela är bisarrt självupptaget, men tyder ändå på en storhetsvansinnig, konstnärlig ambition.

Sven-Harry själv, som på gårdagens vernissage gick klädd

i guldhjälm och byggarjacka, har gjort det största skrytbygge stan sett på länge, men verkar samtidigt begripa att om man vill bli folklig så måste man bjuda till.

Dan Wolgers står för genidraget att döpa bygget till Sven-Harrys (konstmuseum), med ”konstmuseum” inom parentes.

Kanske kan det bli en konsthall i min smak – den lyxigt

ironiska konsthallen.

Martin Aagård