ÅSIKT

En pr-maskin skriver in sig i konsthistorien

Fransmannen Thierry Guetta alias "Mr Brainwash" i filmen om Banksy ”Exit through the giftshop”.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Gatukonstnären Banksy har gjort en hel film om sin ångest över att bli en sellout, det vill säga någon som sviker sina ideal för att tjäna pengar. Oscarsnominerade Exit through the giftshop, som visas på bio just nu, har hämtat titeln från skyltarna man möts av vid museishoppen, där det som bekant inte finns någon annan utväg än via musmattor med copyrightade Warhols.

Att Banksy behöver en bakdörr är uppenbart. Hans verk säljs för 3 miljoner på Sothebys och köps exklusivt av Christina Aguilera. Hans väggmålningar värderas högt av fastighetsägare vid husförsäljningar, och när han demolerar en telefonkiosk skickar det lyckliga telefonbolaget genast ut ett pressmeddelande. I fejkade – eller halvdokumentära – Exit through the gift­shop gör denna mystiska pr-maskin vad alla förmodligen skulle ha gjort i hans situation.

Han skriver in sig själv i konsthistorien.

Filmens story om en manisk graffitistalker i Papphammarhatt, fransmannen Thierry Guetta alias den girige Mr Brainwash, är mest en ursäkt för Banksy att få berätta om sin egen begåvning och genialitet.

Här målas alltså bilden upp av en Los Angelesskola inom gatukonsten, dit han reste över Atlanten med fickorna fulla av klistermärken för att förenas med sina själsfränder. Ett gäng äkta rebeller i luvtröjor som limmade pärlplattor på stan.

Shepard Fairey, berömd för sin bästsäljande Obamaposter, pratar likt en konsthögskolelektor om vikten av hantverksskicklighet, utbildning och att utvecklas i skapandeprocessen. Medan Banksy ständigt återkommer till ”keep it real”, popkulturens allra mest konservativa tankegods.

Det är ett så klassiskt kanonbygge att Axessredaktionen genast borde beställa en wallpiece som tack.

Natalia Kazmierska