ÅSIKT

Hundra sidor – hundra procent grabbighet

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

TIDSKRIFT Om jag får tillfälle, tittar jag på Per Mobergs matprogram. Han bjuder på handfast och robust mat som funkar – jag vet, för jag låter mig ibland inspireras. Med viss förväntan grabbade jag därför åt mig Magasin Moberg, en hundrasidig produkt för 89 pix som utlovar ”jakt, mat och kultur”.

Först möts jag av alkohol. Sen en stor salami. Stora köttstycken. Reklam för safarijakt i Afrika. Reklam för klockor som kostar tiotusentals kronor, för viktiga män som har många viktiga möten. En tävling om en whiskeyresa.

Ölprovning.

Cigarrprovning.

Kaffeprovning.

En man stoppar sin egen korv.

Bilder av en jakt – välskräddade män med gevär på ryggen och huvudena nedsänkta, simmande labradorer med fasaner i munnen – som hämtade ur ett stilleben från 1800-talet.

Han lanserar ett eget klädmärke. Vi får lära oss stycka ett lamm.

Just när jag trodde att allt var över, kommer en intervju med Anders Borg. Eller snarare ”intervju”, här finns varken frågor eller svar.

Vad ska människan fylla nästa nummer med för grabbigheter, tänker jag, han har ju smällt av alla ämnen redan i det första. Då ser jag en aptitretare: Nästa gång ska Per Moberg svettas vid grytor stora som ångande tvättkar, iförd cigg och undertröja.

Och plötsligt undrar jag: Har jag betalat för en god portion egotrippad självironi?

Åsa Linderborg

ARTIKELN HANDLAR OM