ÅSIKT

Lysande Lucia

Foto: Mats Bäcker
Kerstin Avemo och Mats Persson i Lucia di Lammermoor.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Lucia di Lammermoor på Göteborgsoperan är ingen angenäm bel canto-underhållning utan en nattsvart gotisk thriller om kvinnoförtryck. Här finns ingen pardon, förlösning eller förlåtelse.

Amerikanen David Alden har länge varit en av operavärldens ledande regissörer och detta hans första besök i Sverige sker verkligen med eftertryck. Charles Edwards scenbild föreställer en grå slotts- eller institutionsmiljö i skenande förfall. Människorna är instängda i sina dystra viktorianska dräkter och i sina minnen av mer eller mindre olyckliga förfäder. David Alden tar denna gamla operaadapterade Walter Scott-historia på fullt allvar, och resultatet blir kusligt, gastkramande – och hjärtskärande vackert.

Det finns många realistiska detaljer i uppsättningen, men det nästan surrealistiskt förstärkta uttrycket dominerar. En scen som den berömda sextetten, när allt stannar upp och alla samtidigt med flödande vokal skönhet uttrycker sina egna skiftande reaktioner, är ju ett suveränt exempel på när opera är som mest opera och helt oöversättligt till talteater. Alden visar absolut säker känsla för musikens sceniskt upphöjda känslouttryck, och han försöker heller inte utforma den arma Lucia och hennes ondsinte bror Enrico psykologiskt. Han får dem snarare att representera musikdramatiska personifikationer av emotionella tillstånd.

Lucia är en koncentrerad och skakande bild av en förtryckt och förgäves kämpande kvinna och gestaltas helt fenomenalt av Kerstin Avemo. Hos henne har varje isande höjdton ett maximerat uttryck av inre desperation. Att man använder originalversionens glasharmonika förstärker det kusligt gotiska momentet i hennes vansinnesscen.

Mats Perssons baryton har aldrig klingat svartare än som Enrico, denne skoningslöse företrädare för en destruktiv hederskultur. Och det är om Lucia och Enrico det handlar, även om Bülent Bezdüz ger stark tenoral profil åt älskaren Edgardo. Också den vacklande prelaten Raimondo blir genom Anders Lorentzson mer än en bifigur.

Giancarlo Andretta följer

känsligt det svarta dramat i  orkesterdiket, och efter den starka uppsättningen av Alcina senast innebär denna Lucia di Lammermoor ännu en triumf för Göteborgsoperan.

FAKTA

OPERA

» Lucia di Lammermoor

Av Gaetano Donizetti

Regi: David Alden

Scenografi: Charles Edwards

Dir: Giancarlo Andretta

I rollerna: Kerstin Avemo, Bülent Bezdüz, Mats Persson, Anders Lorentzson

Scen: Göteborgsoperan

Tid: 3 tim

Lennart Bromander