ÅSIKT

Dissekerar ett krossat hjärta

Performance om olycklig kärlek

Foto: Foto: HENRIK DAHL
Frida Röhl.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

TEATER En overhead-bild visar ett foto av en ung man med båda händerna tätt tryckta intill ena kinden i ett förtvivlans försök till tröst. På nästa bild samma gest men rakat huvud. Det är begreppet ”askes” som illustreras i den charmerande performance om den olyckliga kärlekens manifestationer som just nu spelas på Teater Tribunalen.

Utifrån en rad kapitel ur Roland Barthes Kärlekens samtal har Kristian Hallberg och Linn Hilda Lamberg satt samman tablåer som bildar Den älskades speciella benägenhet att gråta: hur tårarna uppträder och fungerar hos denne. Ramen är den torra föreläsningsformen men att kasta sig därifrån till det krossade hjärtats mekanismer är att skapa kortslutning mellan förnuft och känsla. Och det är just det som blir så fint, den fåfänga strävan efter att berätta så att det blir begripligt, spalta upp och göra logiskt det som bara är bottenlöst och banalt.

Somt är briljant, som när Linn Hilda Lamberg hudlöst mimar till rapparen Kayne Wests Blame Game. Eller när ”gråta” illustreras genom att de andra tre ger Frida Röhl instruktioner om exakt hur hon ska gråta för att efterlikna en smärtsam situation. Det blir brutalt, ”nej, kvid högre, större mun, sänk huvudet ...” skådespeleri som en sorts övergrepp.

Annat passerar mer obemärkt förbi och till slut önskar jag att det hela hade koncentrerats lite. Men såsighet och spretighet är en del av konceptet och det öppnar luckor till något oväntat och river hud av det uttjatade kärlekstemat.

Jenny Aschenbrenner