ÅSIKT

"Det var närmast anarkistiskt"

Regissören Johan Carlsson: Jag ville beskriva kraften i Roys vision, men också hans osäkerhet och tvivel.

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Hösten 1990 började jag jobba hos Roy Andersson på Studio 24.

Jag hade precis avslutat min filmutbildning och skulle nu vara med och göra kortfilmen Härlig är Jorden. Vi var ett litet team och alla jobbade med att uppföra scenografierna i den lilla studion på Sibyllegatan i Stockholm. Dagarna var extremt långa och arbetet intensivt, men det tog sex månader att spela in en 14 minuter lång film.

Arbetet var ryckigt, vissa dagar var väldigt produktiva, andra rev vi ned det vi byggt upp för att pröva nya lösningar.

Jag funderade mycket på hur arbetet egentligen var upplagt och på Roys roll i det hela. Hur han hade byggt upp Studio 24 på ett väldigt medvetet och smart sätt samtidigt som han verkade helt omedveten om vissa aspekter av verksamheten. Det var som att hans passivitet och otydlighet på vissa områden motiverade och gav utrymma åt andra. Han fick med den här arbetsmetoden nästan fullständig kontroll över det konstnärliga uttrycket samtidigt som produktionen som sådan var närmast anarkistiskt.

Härlig är Jorden fick inget bra mottagande i Sverige, men utsågs av filmfestivalen i Clermont-Ferrand i Frankrike till "en av historiens viktigaste kortfilmer" och inkluderade den i en tio-i-topp lista tillsammans med bröderna Lumiéres La Bataille de Boules de Neige och Den Andalusiska hunden av Luis Bunuel och Salvador Dalí. Jag fortsatte att jobba med Roy under nästan hela 90-talet.

2003 frågade Roy om jag ville jobba som produktionsledare på en ny långfilm, som senare fick namnet Du levande. Jag kände genast att jag ville dokumentera arbetet med den nya filmen, samtidigt som jag skulle jobba på produktionen, och beslöt att tillsammans med Pehr Arte filma arbetet med Du levande ända fram till premiären.  Jag ville inte göra en traditionell regissören som geni-film, utan ge en mer nyanserad och sann bild av det arbete som ligger bakom de här filmerna. Jag ville beskriva kraften i Roys vision och den entusiasm för sin idévärld som han förmedlar, men också hans osäkerhet och tvivel. Jag ville också ge åtminstone en flyktig bild av medarbetarnas betydelse och visa på den arbetsprocess, eller metod, som ligger bakom filmer som Du levande och Sånger från Andra Våningen.

Johan Carlsson

Projektor Filmproduktion

Regissör Det är en dag imorgon också

ARTIKELN HANDLAR OM