ÅSIKT

Jösses friteatrar, är befrielsen nära?

Foto: Foto: Mats Bäcker
Johan Stavring, Nina Haber, Agnes Forstenberg, Benjamin Moliner, Sebastian Sporsén och Alexandra Häggman på Teater Tribunalens scen.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

När den svenska kulturpolitiken har urholkat villkoren för utövande teaterarbetare till den milda grad att kommersiella bolag ser en möjlighet att tjäna pengar, ja, då har det gått långt. Kanal 5 utlyser nu projektet Teater Liv, där man med dokusåpans dramaturgi efterlyser teaterarbetare ”som vet exakt hur det är” när det gäller att hitta sponsorer, det vill säga mycket svårt.

Kanal 5 ”lovar” att betala ”skäliga löner” åt de stackars ”kämpande, idealistiska” skådespelarna medan de jagar sponsorer och samtidigt skildrar sin vardag ”på ett trovärdigt sätt”. Man ska dessutom ”sätta fingret på” frågan om vem som ska betala för kulturen.

Ett svar på den frågan är: ja, inte de kommersiella tv-bolagen. Jag ser Kanal 5 göra glada miner, eftersom man kan sälja reklam för den reklam den utvalda teatergruppen ska tvingas använda sig av för att få ihop föreställningen i dokusåpan.

Och så länge teatern spelar i tv-rutan finns det naturligtvis reklam. Men när kameran är avstängd och skådespelarna är tillbaka på den verkliga teaterscenen, då smiter nog sponsorerna.

140 ansökningar lär redan ha inkommit sedan projektet utannonserats på arbetsförmedlingens platsbank. Jösses friteatern, befrielsen är fjärran.

Claes Wahlin

ARTIKELN HANDLAR OM