ÅSIKT

Olja som olja

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Familjen Lundin är inte bara intresserade av den svarta oljan, även oljor av mer raffinerad natur tycks fängsla den framgångsrika affärsfamiljen. Auktionsfirman Bukowskis inköptes 2007, genom det då nybildade ägarbolaget Alumbrera, för 350 miljoner. Kerstin Lundell berör köpet helt kort i Affärer i blod och olja: ”När andra rika familjer skryter över inköp från ’Buckan’ kan familjen Lundin skryta med att ha köpt hela klabbet.”

”De bjöd inte mest men deras profil är bra för företaget. För Lundin balanserar oljekällor och oljemålningar varandra på ett utmärkt sätt då de senare aldrig sinar”, skämtade ordföranden Karl Gustafsson till Resumé när köpet genomförts.

Det var tydligen långt innan Peak Oil blev ett stort diskussionsämne. Men det var trots allt efter det att Carl Bildt blivit utrikesminister och hans roll i Lundin Oil hamnat i fokus för en hearing i konstitutionsutskottet. Deras profil bedömdes ändå som en tillgång, vilket bara visar hur nonchalant Bukowskis förhöll sig till att priset för den olja som så småningom kommer att sina är mycket högt, i människoliv räknat.

Bukowskis vd är Michael Storåkers, tidigare delägare i reklambyrån McCann, och varumärkesstrategen bakom ”Nya Moderaterna”. Han är också styrelseledamot för Moderaterna i Stockholm. Man kan riktigt känna hur den lundinska oljan klibbar vid partiet, både det ”gamla” och det ”nya”.