ÅSIKT

Nya Millennium är bra reklam för Sverige

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Foto: AP
Scen ur filmen ”The girl with the dragon tattoo”.

REPLIK Po Tidholm undrar (Aftonbladet 21 december) om det verkligen är bra för Sverigebilden och turismen att platser som Stockholm och trakterna kring Ljusnan ger kuliss åt en svart historia som Finchers version av The girl with the dragon tattoo.

Det går att uppfatta Tidholm som om han talar för att filmskapare bör tänka sig för innan de väljer att presentera en plats i sin berättelse, om den riskerar skapa eller förstärka en negativ bild av platsen. Men det verkar vara en osannolik läsning.

Forskare och experter med erfarenheter från filmturism och place branding, som jag läst eller talat med, verkar alla vara överens om att exponering, oavsett om den är mörk eller ljus, främst har ett positivt värde.

Värdena handlar mindre om turisteffekter, och mer om att publiken får kännedom eller fördjupad relation till platser genom berättelsen. Staden eller området når högre i medvetande, vilket i vissa fall kan vägleda turister.

För ett litet land som Sverige har synlighet genom en internationell storfilm självklart ett betydligt högre värde än för välkända ”filmstäder” som New York eller Paris.

Medvetet och omedvetet bär vi med oss fiktiva och verkliga berättelser som påverkar våra vägval och läsningen av en tråkig guidebok.

Joakim Lind