ÅSIKT

Comic Con - fictionmässan guld för geeksen

Karnevalisk värld mellan fiktion och verklighet

”Sagan om ringen”-troll, karaktärer ur ”Batman” och besökare i fantasifulla kostymer gör mässan Comic Con International till en färgglad fest. Här möts skapare och fans. Foto: Scanpix
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Tim Burton, G. del Toro, Tarantino, Sam Raimi, Joss Whedon, G. R. R. Martin och jag. Det finns bara ett ställe i världen där man under loppet av några dagar kan möta populärfiktionens alla giganter, Comic Con International i San Diego.

I stekande solsken köar jag timme ut och timme in med fans utklädda till Chewbacca och Shrek och andra kända populärfiktiva figurer, andra i kön har hemsydda alter egon.  För även om Comic Con bevistas av den ena stjärnan efter den andra är det till sin essens fansens konvent. En triumfatorisk manifestation av och för alla världens geeks – nördar. Det är också en karnevalisk värld där gränsen mellan fiktion och verklighet kan synas oklar.

I skuggan av dödsskjutningarna i Denver, där förövaren vid gripandet presenterade sig som Batmans ärkefiende Jokern, ligger det nära till hands att betrakta fankulturens gränsöverskridande lek med fiktionen och verkligheten med misstanke. Men efter en vecka på konventet är det bestående intrycket att majoriteten av oss är här för att fördjupa förståelsen av dialektiken mellan de två världarna.

Comic Con är västvärldens mest inflytelserika kontaktyta mellan den fantastiska fiktionens publik och skapare. Både ekonomiskt och kreativt. Alla som arbetar inom genren vet att det är här som klassiker skapas och trender sätts.

Under 2000-talet har inte minst Hollywood upptäckt fördelarna med ett nära samarbete med fansen. En av de framgångsrikaste utövarna av konceptet är Pete Jackson. På årets konvent presenterar han sin nya film The Hobbit som en film skapad av fans för fans. Jackson har själv gått från anonym geek till stjärna, något som avspeglas i hans entusiastiska och ödmjuka framträdande.

Bland kändisar och produktpresentationer finns många mindre föredrag och samtal på podierna. Några diskuterar samarbete mellan fans och akademiker. Ett lyckat exempel är Critical Front där akademiker bildat ett eget superhjälteteam som sprider akademisk kunskap i tecknad serieform. Andra presenterar forskning om geeks. Det tvärvetenskapliga forumet geekEds statistik visar att få nyblivna studenter ser sig själva som geeks medan de som studerat ett par år mer än gärna gör det.

GeekEd studerar också genusskillnader. På frågan om de känner sig välkomna i en manligt dominerad fanvärld svarar majoriteten av intervjuade fangirls: Ja, om man är sexig! Svaret rimmar med mina egna iakttagelser. Fangirls anpassar sig efter fanboysens drömvärldar för att välkomnas. En effektiv kvinnlig strategi för att slå sig in i den patriarkala gemenskapen är därmed Cosplay: att klä ut sig till det fanboysen åtrår mest, populärfiktionens sexiga ikoner.

På fem år har det kvinnliga deltagandet på Comic Con nästan fördubblats. Om tjejerna kan ta sig in i fankulturen på egna villkor är dock en känslig fråga. I de panelsamtal jag lyssnar på stryker de kvinnliga deltagarna fanboysen medhårs. De skämtar bort försöken till fördjupad debatt och det är tydligt att viljan att visa att man är en av fanboysen är av överordnad betydelse.

Det är svårt att sia om Comic Cons framtid.  Vid starten samlades ett fåtal geeks för att dela udda subkulturella intressen. I dag har konventet hundratusentals besökande som trots att de själva vill se sina intressen som obskyra snarast representerar en accepterad och vinstgivande mainstream kultur.

Anna Höglund