ÅSIKT

Ikea rena teflonföretaget

All kritik rinner av möbeljätten

1 av 6
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Ingvar Kamprad

Nyheten att ett antal kvinnor retuscherats bort från den saudi­arabiska Ikea-katalogen slogs upp stort i svenska och internationella medier. Handelsminister Ewa Björling var upprörd – och Ikea skyllde på diktaturen på den arabiska halvön.

– Ring Saudiarabien, sa presskontakten Sara Carlsson när Metro, som avslöjade historien, ville ha kommentarer.

Men faktum är att Ikea i Saudiarabien inte raderat någon. De fick aldrig ens ta ställning, då kvinnorna försvann redan i Älmhult.

Många har ställt sig frågan hur fadäsen kommer påverka kundernas förtroende för möbeljätten.

Inte speciellt mycket, om man får tro historien.

Det är knappast första gången det stormar om företaget – eller Ingvar Kamprad. Genom åren har koncernen dragits med en rad mutskandaler, anklagelser om skattemygel och  grundarens ungdomsflört med nazismen.

Ingenting verkar dock ha bitit på teflonföretaget Ikea. Trots all negativ publicitet finns det fortfarande inget företag som svenskarna har högre förtroende för, enligt Medieakademin.

Visst, när SVT:s Uppdrag granskning för ett par år sedan avslöjade nya detaljer om Kamprads ovilja att betala skatt väckte det enorma reaktioner. Men inte mot Ikea eller Kamprad, utan mot Uppdrag gransknings redaktion.

Men varför? Antagligen för att Ikea är så starkt knutet till sin grundare.

Psykologen Jörgen Oom menar att Ingvar Kamprad är en urfader som alla svenskar har en relation till, eftersom han gjorde det möjligt för oss att köpa kök utan att bli ruinerade. Då är det lätt att se mellan fingrarna när det kommer till några bortretuscherade kvinnor.

För det hela handlar ju naturligtvis om pengar. Vi flyger Ryanair för att det är billigt, även om de inte behandlar sin personal som vi önskar. Vi köper en Billy och ett sånt där startpaket med köksutrustning för det är billigare än någon annanstans.

Och Ikea kan ju skriva att ”Lika möjligheter… och skydd för kvinnor och barn har format både Ikeas produkter och värderingar” i sin bolagsrapport, men vad är det värt när det ska tjänas pengar i Saudiarabien?

Frågan är dock om inte tiden som untouchable börjar rinna ner i diskbänken Bolholmens mycket prisvärda vask.

Ingvar Kamprad må vara en varumärkesbyggare av rang men han kommer inte att vara i bolaget för evigt. Den nya generationen Ikea-konsumenter kommer inte att förknippa Ikea med ikonen Kamprad. Och då kanske teflonet byts ut mot gjutjärn.

ARTIKELN HANDLAR OM