ÅSIKT

SvD-krisen får DN:s huggtänder att växa

Hånar konkurrenten i skamlös kampanj

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Svenska Dagbladet genomlider en kris som innebär att 60 personer förlorar sina arbeten. Dagens Nyheter gnuggar huggtänderna: "när Svenska Dagbladet lägger ner sin kulturbilaga och avvecklar sin sportredaktion vill vi inte att du ska bli lidande", skriver de i en prenumerationskampanj som har den skamlösa rubriken "Tack för en god match".

I mars 2009 genomled DN ett sparpaket som bland annat tvingade kulturredaktionen att skära ner sin personal med 40 procent. Säkert såg Schibsted i DN:s tragedi potentiella marknadsandelar, men den enda plats där skadeglädjen offentligt triumferades var bland nätkommentatorerna. Bland de som hatar medier och åsiktspluralism.

För tre år sen försäkrade Gunilla Herlitz, DN:s chefredaktör och VD, att neddragningarna inte skulle göra journalistiken lidande. Man kan ha olika åsikter om huruvida DN blivit bättre eller sämre när den görs av färre journalister, allt färre medarbetare med anställningstrygghet och minskad frilansbudget. Men Bonniers vittring efter totalt monopol är inte smaksak. Det är en fråga om demokrati - och borde vara en fråga för kulturdepartementet.

ARTIKELN HANDLAR OM