ÅSIKT

Ta itu med vårt mediemonopol

Bråttom för Adehlson Liljeroth - 18 månader till val och vaktombyte

Foto: Scanpix
Lena Adelsohn Liljeroth, kulturminister.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

I går söndag kunde man i Bonnier­ägda Dagens Nyheter läsa ett utdrag ur Per Wirténs kommande bok om Herbert Tingsten, ut­given på Albert Bonniers förlag. Samma dag kunde man läsa ett utdrag ur samma bok i likaledes Bonnierägda Expressen.

Det är inte svårt för Bonniers alla många bokförlag att kränga sina titlar, när hälften av Sveriges alla medieredaktioner tillsätts av Bonnier AB. Försäljningen av boken kommer att ske via ett distributionsnät som i allt högre utsträckning ägs av – Bonniers.

Konkurrenslagstiftningen behöver ses över, konstaterar Gunnar Ardelius, Författar­förbundets nye ordförande. De stora drakarnas dominans – KF Media men framför allt Bonniers – skadar allmänintresset.

Kravet har rests tidigare, men den originella grundtanken bakom Ardelius artikel är att han vädjar till liberalerna i regeringen att ta sin egen ideologi på allvar; konkurrens är bra för mångfalden och demokratin. Eller för att citera Jeanette Bonnier om den egna familjens totala monopol i filmbranschen: ”En sådan här dominerande ställning är naturligtvis lukrativ, men i princip är den inte bra.” Det här är ord direkt ur

hästens mun, som borde få vilken liberal som helst att lyssna.

Det är bara en borgerlig regering som kan ta itu med mediemonopol. Den socialdemokratiska kulturminister som lekt med tanken – minns Marita Ulvskog – har tvingats springa gatlopp i media (där varannan redaktör är avlönad av Bonnier AB och de andra inte vill bråka med en möjlig framtida arbetsgivare).

Lena Adelsohn Liljeroth får skynda sig om hon vill visa sig som den liberal hon påstår att hon är.

Om 18 månader är det val och vakt­ombyte.