ÅSIKT

Samezombies slår tillbaka

Raseri mot förtryck i gryende konströrelse visas på Cyklopen

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Bild av Anders Sunna på Gállok protest art i Högdalen.

KONST Man kan nog inte kalla det gatukonst när folk taggar stenar på en skogsväg fyra mil från närmsta tätbebyggelse. Men det är något streetigt över utställningen Gállok protest art som visas på anarkakulturhuset Cyklopen i Högdalen till 25 januari.

Här finns till exempel verk av den anonyma finska gruppen Suophanterror – kallad för samiska Banksy – schablontryck, posters och stökig gerillaestetik som känns lika mycket Södermalmsdjungel som tassemark.

Till skillnad från graffitihipsters så drivs Gállok-rörelsen dock av en brinnande kamp mot överheten, det brittiska gruvföretaget Beowulf Mining och dess planer på järnmalmsbrytning i Kallak utanför Jokkmokk.

Under protesterna 2013 byggdes barrikader mot provborrningarna med plakatkonst, rosa renlassos och jojkrappande aktivister. Resterna av denna outdoorinstallation, det som inte förstördes av polis och vaktbolag, har tidigare ställts ut på museer i Luleå och Finland.

Hade det bara handlat om miljöpartister i gummistövlar och en gruva, så skulle det vara rätt ointressant som konst.

Det är raseriet, hatet mot det långa förtrycket av samerna som gör denna gryende konströrelse spännande. Begåvade Anders Sunnas beväpnade samezombies. De knutna nävarna, renskötare i pussy riot-luvor.

En ilska som inte dämpas av att kulturministern bär samisk design på Nobelfesten. Och som borde få mer utrymme än så i en så futtig utställning som den här. 

ARTIKELN HANDLAR OM