ÅSIKT

Gratis konst från Bonnier

Fri entré en ypperlig början

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Bonniers konsthall. Foto: Lina Siksjö

Visst är det glädjande att Bonniers konsthall öppnar dörrarna på vid gavel, slipar ner trösklarna och inför gratis entré. Förhoppningsvis lockar det fler till ett konstrum som ofta upplevs som svårare än det behöver vara. Vanan att gå på konstutställningar är klassbunden och inga fria entréer i världen kan sudda ut hundratals år av revirtänkande och väl utarbetade uteslutningsmekanismer.

Fri entré på statliga museer är som bekant på väg att återinföras. Förra gången det begav sig uteblev, enligt Myndigheten för kulturanalys, den önskade effekten - i stället var det de redan vana besökarna som passade på att komma tillbaka fler gånger. Hur som helst är det knappast en reform som skadar någon och om Bonniers konsthall kan locka besökare och trimma sin pedagogiska verksamhet är det förstås hoppfullt.

Ändå är det något lurigt när nyheten om konsthallens kommande fria entré står att läsa i Dagens Nyheter, med kommentar och allt, långt innan pressmeddelandet når oss andra. Banden mellan DN och Bonniers konsthall är starka, uppenbarligen.

Men helt bortsett från medie- och konstvärldens symbioser är fri entré en ypperlig början. Bonniers konsthall kommer att befinna sig mitt emot Artipelag, som utmärker sig med sin hutlösa 200-kronorsentré. Där behöver ingen tvivla på vilka som räknas till kretsen.

ARTIKELN HANDLAR OM