ÅSIKT

Konsten snart bara en logga på en kasse

PR-grepp från modevärlden kan sprida sig

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Aldrig förut i vuxen ålder har jag så obekymrat gått omkring med gigantiska logotyper över kroppen som med Ann-Sofie Backs kläder. ”Back” i versaler över hela röven? Javisst! ”Back for good” över hela framsidan – inga problem. Och jag är inte ensam.

På Instagram vimlar det av mössor, väskor, toapapper, snart även vin, av personer som glatt taggar företaget.

Nu är Back i full färd med att ­lansera kollektionen för hösten 2015, som verkar ta spelet med silhuetter, mönster och logga ­vidare.

Det fiffiga är att ordet ”back” också går att använda som en sorts popkulturell infiltration.

”När modet flörtar med konsten” heter det på utställningen Asylum på Kulturhuset i Stockholm, där Back förstås är med på ett hörn.

Men blinkningen funkar dåligt när företagets Instagramkonto skämtsamt taggar en bonad från den pågående Louise Bourgeois-utställningen på Moderna museet i Stockholm som bär texten: ”I have been to hell and back, and let me tell you it was wonderful.”

Fast kanske säger det framför allt något om min egen oro inför utställningen – för varje gång som jag ser den där bonaden i mitt ­flöde, ju mer urvattnad ter den sig.

Och jag som gillar Bourgeois kan inte låta bli att misstänka att ­denna gamla häxa och hennes konst håller på att oskadliggöras och för

vandlas till en logga.

Jag väntar nu bara på tyg­kassen.

Artikel uppdaterad 2015-03-02 kl 11:43 – skribentens namn ändrat.