ÅSIKT

Tatarsk tv-kanal tvingas stänga

Nya medielagar på Krim stoppar minoritetens röst

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
ATR:s logotyp, den tatarska "targan”

I natt stängdes den tatarska tv-kanalen ATR av från det statliga tv-nätet på Krim.

Den officiella anledningen är att kanalen misslyckats att förnya sitt sändningstillstånd, något alla tv-kanaler måste göra under de nya ryska tv-lagarna.

ATR har försökt inte mindre än tre gånger, men varje gång har ansökan underkänts av myndigheterna som givit olika förklaringar varje gång.

Krims premiärminister Sergej Aksionov anklagar kanalen för att medvetet sabotera sina egna ansökningar för att skapa uppståndelse, men det är så klart inget annat än rena dumheter.

ATR som ägs affärsmannen Lenur Isljamov har spelat en oerhört central roll för den muslimska minoriteten på Krim. Kanalen sänder 24 timmar om dygnet på tre språk – ryska, ukrainska och krimtatarska och är inte bara kulturellt viktig för Krims tatarer utan har blivit populär bland alla halvöns invånare tack vare sin påkostade journalistik.

Många av kanalens journalister har utbildats av USA-finansierade Radio Liberty i Kiev och sedan annekteringen har ATR tagit en tydligt ukrainavänlig hållning. Förutom den historiska misstron mellan Krims tatarer och Ryssland var anledningen självklar. ATR kunde inte se en framtid för kanalen under ryskt styre. 

När jag för ett år sedan besökte ATR och pratade med kanalens vd Sjevket Memetov stod annekteringen just för dörren. De ryska officerarna organsierade medborgargarden och ryska soldater smög runt på flygplatserna. Beväpnade vakter bevakade kanalen 24 timmar om dygnet. Redan då fruktade Memetov att kanalens dagar var räknade.

– Vi befinner oss i ett informationskrig, sade han allvarligt.

– Det är därför vi vänder oss mot Europa. Men tyvärr lyssnar inte Europa på oss.

I natt besannades Memetovs värsta farhågor.

Tack vare sändningar via satellit och Internet är inte ATR fullständigt beroende av de ryska tv-distributörernas goda vilja men nu riskerar kanalen att straffas med höga böter av den ryska mediemyndigheten Rozkomnador om de inte stoppar verksamheten.

I natt förlorade även den krimtatarska nyhetsbyrån QHA, en radiostation och flera tidningar sin licens.