ÅSIKT

De hemlösas kämpe fyller tjugo år

Situation Sthlm är en produkt av hårt arbete

Raine Gustafsson blev världs­unik med sin dagbok. Foto: Frida
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Nu i augusti fyller tidningen ­Situation Sthlm tjugo år. Den var Nordens första gatutidning och i senaste numret gör chef­redaktören Ulf Stolt en till­bakablick över en succé som inte kom utan hårt ­arbete.

En period i begynnelsen var ­tidningen faktiskt själv hemlös, och ­levererades till försäljarna ur ­kartonger vid en t-baneuppgång. Nu är den en institution med systertidningar i Malmö och Göte­borg.

Till skillnad från Göteborgs motsvarighet Faktum har Situation Sthlm inte i första hand blivit känd för stora journalistiska avslöjanden. I stället har man ­inriktat sig på att lyfta hemlösas egna berättelser. Hemlös – med egna ord, som kom 2008, sålde i över 43 000 ­exemplar och Raines dagbok från 2011 var världsunik.

Det känns rätt och logiskt att tidningen firar med dels ännu en antologi med hemlösas texter ur tidningen, dels med en utställning på Liljevalchs där tidningens försäljare ­porträtteras av fotografen Joel Nilsson.

Grattis!