ÅSIKT

Röster i årets Östersjöfestival

Claes Wahlin om Salonen, Strauss och Stemme

Foto: Katja Tähjä
Dirigent Esa-Pekka Salonen
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Det är förhållandevis mycket opera när 2016 års Östersjöfestival startar den 28 augusti. Först ut är en ny kammaropera av Sven-David Sandström med libretto av Katarina Frostenson. Föreställningen, heter den kort och gott, för en ensemble ur Kungliga Hovkapellet samt tre vokalister. Concerto Köln, en av de främsta barockorkestrarna i världen, leds av Olof Boman i musik av Britten och med utdrag från några operor av Händel.

Som avslutning, grandios sådan enligt programmet, ges Richard Strauss Elektra. Förvisso konsertant, men med Esa-Pekka Salonen som dirigent, Finlands Nationalopera och med solister som Nina Stemme, Waltraud Meier och Elisabeth Strid.

Bland konsertmusiken ägnas några kvällar åt Sjostakovitj. Polish Baltic Philharmonic ger hans Violinkonsert nr 1, Valery Gergiev dirigerar Radiosymfonikerna i Pianokonsert nr 2 och fjärde symfonin. Marinskijteatern dyker också upp för en konsert, vars program ännu inte är fastlagt. Salonen dirigerar Radiosymfonikerna i Messiaens Turangalîlasymfonin och det blir också musik av Pärt, Haydn, Adams och Prokofjev.

Som vanligt handlar det huvudsakligen om musik av kompositörer från 1800-talet eller med viss geografisk närhet till Östersjön, men för en gångs skull har man letat lite längre bak i historien, och hittat till exempel Haydn och Händel.