ÅSIKT

Döm inte omslaget

Hyllade Elena Ferrante marknadsförs som kvinnolitteratur

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Omslaget till Ferrantes "The story of the lost child".
KULTUR

Stränder, kärlekspar och barn. I USA har omslagen till Elena Ferrantes hypade Neapelsvit kritiserats, rapporterar The Atlantic.

Både rent estetiskt, men också för att denna typ av omslag, ofta förknippade med chick lit, romantiska berättelser för kvinnliga läsare, inte gör böckernas innehåll rättvisa.

Omslaget till den svenska utgåvan av den första boken i serien, Min fantastiska väninna, som kom tidigare i år, går i snarlik stil (två barn på stranden) om än något nedtonat.

Ferrantes förlag i USA beskriver valet av omslagsestetik som medvetet, ett spel där en raffinerad historia blandas med vulgaritet, skriver The Atlantic.

Men kanske handlar det också, som vissa kritiker menat, om att spela en patriarkal förlagsbransch i händerna, där varje bok av en kvinnlig författare marknadsförs som ”kvinnolitteratur”.

Eller så är att ta tillbaka det ”fula” och lågt värderade och fylla det med värde den enda möjliga vägen fram i en litteraturvärld där just omslagen kan ses som den sista bastionen att erövra.

Jakob Nilsson

ARTIKELN HANDLAR OM

Böcker