ÅSIKT

Mästerlig misärfest

Bulgariskt mörker på Stockholm filmfestival

"Godless".
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Olikt till exempel grannlandet Rumänien - under 2000-talet ett av Europas mest övertygande filmländer - är Bulgarien inget vanligt inslag på filmfestivaler världen över. Tidigare i år vann dock debuten Godless (Bezbog) guldleoparden i Locarno, en av Europas anrika festivaler. Filmen, regisserad av Ralitza Petrova, tävlar nu även på Stockholm filmfestival.

Det är ingen vacker bild av hemlandet Petrova dukar upp, tvärtom en regelrätt misärfest. Människor som oförväget skor sig på andra människor. Fäder som säljer sina döttrar. Total korruption och prostitution - och alldeles ogenerade klipp däremellan. Det enda inslaget av trofasthet kommer i den vackra prologen, när en schäfer outtröttligt följer en bil för att få återse sin husse. Lojal men korkad, kommenterar förövarna från bakrutan.

I huvudrollen syns en kvinnlig socialarbetare som håller igång sitt morfinmissbruk genom att stjäla demenspatienternas id-kort, som sedan säljs vidare på svarta marknaden. I stort sett varje scen andas desperation och moraliskt förfall, knappt en ljusglimt.

Vissa skulle hävda brist på nyanser, men i sin konsekvens klarar filmen ändå balansakten.

Det kompakta 4:3-formatet ger en stark inramning till en värld utan tillflykt, bilden av människor fast i sin lilla ruta.