Vacker anti-action

När jag tar del av den ursnygga röda nyutgåvan av kinesiska Shen Congwens roman Gränsland, är det som att en språklig svalka av koncentration och pregnans sköljer in över läsarhuvudet. Romanen skrevs 1934 och anses av många vara Congwens främsta.

Föräldralösa Jadeflicka växer upp hos sin morfar färjkarlen på den kinesiska landsbygden, då hennes föräldrar på grund av omöjlig kärlek tagit sina liv. Färjan som ska dras över floden fungerar som ett förpliktigande centrum för romanen, dragandet avbryter ständigt andra sysslor och aktiviteter. Och när Jadeflicka – ja, hon kallas så, i obestämd form – blir äldre förälskar sig två bröder från en fin familj i henne. En rivalitet som ska komma att resultera i både förvecklingar och död.

Låter det som en melodram? Det är precis tvärtom. Det är inte ens givet att det är storyn i den här romanen som gör den viktig. Congwens berättande är präglat av en förunderligt vacker anti-action, en sorts stilistisk likställdhet, där känsliga, klara bilder av landskapet skrivs fram med samma lätta, lyriska distans som människornas öden. Uttalade repliker och outsagda tankar återges med samma talstreck, får samma värde.

Händelserna flyter förbi i kortfattad takt. Spänningar ansamlas inte till drama. Komplikationer blir inte till konflikt. Karaktärerna kringskärs till att vara goda, rättrådiga och självuppoffrande. Detta gäller både den pubertala Jadeflicka, liksom hennes hjältemodiga friare.

Ett nästan lidelsefritt berättande – de innehållsliga passionerna till trots. Jag antar att det är brottet mot konventionen som gör det så spännande: att inte få de ”rätta” berättartekniska knapparna nedtryckta, att smärtpunkter i stället för att dröjas vid får samma status som blicken på bambuträd. I den lågmäldheten uppstår både våld och skönhet.

En text att flyta fram i. Fram till det öppna, melankoliska slutet: ingen upplösning, bara väntan och ett mjukt fogande till plikten. Som ett spegelblankt vatten.

Kristofer Folkhammar

ANNONS