Oskulden och den farlige älskaren

Pia Bergström om ”Ingen jämfört med dig” av Jonas Brun

Foto: Sara McKey
Jonas Brun, aktuell med ”Ingen jämfört med dig”.
BOKRECENSIONER

Sommaren är varm och kvav, Stewe har motvilligt följt med sina föräldrar till sommarstugan vid älven. Han är sexton, inte barn, inte vuxen och det kryper i honom av tristess och mållös längtan. Han flyr helst ut ensam med roddbåten, driver med strömmen, badar, läser, runkar i solen, låter tiden flyta iväg.

En dag ser han en lite äldre okänd kille sitta på en brygga nedströms. Han heter John, bjuder på cigaretter och påstår att han lånat stugan av en farbror. Stewe är oskuld, John den erfarne. Deras intensiva relation varar nästan sommaren ut, då stugägaren upptäcker dem.

Ingen jämfört med dig är en laddad men samtidigt avskalad roman om kärlek, om hur osäker och ogripbar den är och hur vissa erfarenheter kan sätta sig som ödesdigra mönster i hjärtat.

Författaren Jonas Brun låter nämligen Stewe och John mötas igen tjugo år senare. Stewe, nu gift med en upptagen rik man, lever ett slags hemmafru/frilansliv i ett stort tjusigt hus på landet och får överraskande besök av den grånande, halvkriminelle John som hittat honom via Facebook.

Genast och på tvärs mot klasskillnaderna återupprättas i den sparsamma dialogen deras gamla roller, om det är dominant och undergiven eller aktiv och passiv, jag vet inte vad man ska kalla det för det är inte bara sexuella roller, det handlar om något djupare. John som kommit över en del pengar försöker övertala Stewe att följa med honom till ett annat liv, antydningsvis i varmare länder. Stewe som lever ett tryggt och ordnat medelklassliv försöker göra motstånd men man förstår ändå att han är en sån som vill ha någon som bestämmer. Kanske är han också skrämd av det som väcks i honom.

Genom att växla de närmast oskuldsfulla och paradisiska sommarscenerna i ungdomen med de desillusionerade ”hur det blev”-scenerna i det topprenoverade och stelnat smakfulla huset kommer författaren även åt en annan nivå. John med sin tilltufsade farlighet lockar fortfarande den mer intellektuelle Stewe som en utväg, en flykt undan det småborgerligt ansvarsfulla status- och pryl-livet. Ett naknare men sannare liv kanske, vem vet.

Så blir det nedtonade bögdramat som verkligen inte babblar bort något, utan vidmakthåller en känsla av fara och gränslöshet kring Johns gestalt, till en klassisk diskussion om huruvida man ska låta passion och vild instinkt eller mer långsiktiga överväganden styra livet och kärleksvalen.

Jonas Bruns förra roman Skuggland (2013), en psykologisk spänningsroman om två pojkars vänskap och den enes svek och död, blev till en pjäs som sattes upp på Dramaten. Jag kan tänka mig att Ingen jämfört med dig med sina laddade scener på rad också skulle göra sig bra som teater.

ARTIKELN HANDLAR OM

Romaner