Fängslande hopp mellan genrer

BOKRECENSIONER

Brandt studerar kvinnor som förpassats ur kanon

Foto: Niklas Sandström
Tatjana Brandt, författare och kritiker.

Tatjana Brandt är vad jag skulle vilja kalla en vig litteraturkritiker. Hennes essäsamling Fängslad rör sig mellan genrer, mellan biografisk presentation, det egna livet, omvärldsspaningar, närläsningar och en aldrig sinande nyfikenhet på litteraturen.

Även om Fängslad också innehåller essäer över Ann Jäderlunds och Inger Christensens författarskap, är det den så kallade genrelitteraturen som dominerar och störst intresse ägnas den brittiska författaren Frances Burney (1752–1840).

Burney debuterade tidigt, tycks ha varit en brådmogen och högst kompetent ung författare, som rönte stor framgång i sin tid men senare skrevs ut ur litteraturhistorien. Det är en inte helt ovanlig utveckling, många är de konstnärer och författare, oftast kvinnliga, som förpassats ur kanon trots samtidens respekt.

Burneys romaner är överlastade, vindlande och dramatiska, och Brandt går helt upp i berättelsernas särart, deras kontakt med livet – det stringenta är knappast vad som karakteriserar våra liv, även om det blivit litteraturens adelsmärke.

Läsningarna blir lika flödande som jag kan föreställa mig att romanerna är. Kärlekshistorier med förvecklingar, där Brandt lyfter Burneys vakenhet för kvinnors begränsade valmöjligheter. Den långa essän om Burneys författarskap är en introduktion till både möjliga sätt att läsa romaner utanför den kanon vi vant oss vid, men också till författarskapet förstås. De övriga essäerna i boken behandlar mer kända författare, Henry James och J K Rowling.

Harry Potters värld blir i Brandts händer symbol för alla drömda världar, alla drömmar egentligen. De starka konflikterna mellan ont och gott, frilägger också hur de goda gömmer ondska i sina led – någon måste alltid offras. Brandt korsklipper livet med texten, vilket stundom blir svårt att följa men som ändå blir prosa med hög densitet som är högst läsvärd. Visst kan man känna den där kombinerade frustrationen och friheten vid läsning av nästan vilken bok som helst – det verkliga blir så mycket verkligare, och ändå smulas det sönder.

ARTIKELN HANDLAR OM