Dagens namn: Tore, Tor

På gott och ont – och det är bra

Lennart Bromander läser Bodil Malmstens nya prosabok

Bodil Malmsten.   Bodil Malmsten. Foto: IRMELIE KREKIN

I sin nya prosabok påpekar Bodil Malmsten att enda sättet att gå in i en annan männi-skas huvud är via skönlitteraturen. Det håller jag gärna med om. Och att läsa Det är fortfarande ingen ordning på mina papper är alltså att gå in i Bodil Malmstens huvud, fyllt av trots, självhävdelse, komplex, koketteri, gnällighet, humor och hispighet. Det är mycket på en gång, ganska kul men litet jobbigt.

Som framgår av titeln handlar det om osorterade texter, nyskrivna och äldre spånor blandade. Stycken från hennes nya tillhåll i Bretagne står sida vid sida med andra från den tid då hon ännu såg Sverige inifrån. Nu återvänder hon bara ibland som en larsgustafssonsk utlandssvensk och beskärmar sig över postens förfall. Det är vi i och för sig fler som gör, men själva gnällattityden är just inte konstruktiv eller upplyftande.

Roligare att läsa om är hennes litterära passioner, som Thomas Bernhard. Kärleken till hans verk kan sägas vara bokens röda tråd. Han klagade för övrigt också ofta, men hos honom fick ju klagandet mer furiösa dimensioner än hos Malmsten.

Det är angenämt att parkera sig i Bodil Malmstens huvud, eftersom de oordnade tankar som sprutar ut ur det alltid är formulerade med omisskännlig litterär stil. Man behöver bara läsa högst tre rader för att veta att detta har Bodil Malmsten och omöjligen någon annan skrivit. Hon fångar sin egen hektiska personlighet perfekt med sina korta fladdriga meningar, drastiska humor och de mångriktade lidelserna. Också hennes förkärlek för punchlines, den där dräpande slutknorren på varje stycke, är en integrerad del av henne själv, även om detta knorrande nästan gränsar till manér eller mani.

I den här mycket blandade boken möter man sålunda en personlighet, både på gott och ont, och det är bra, för hade det bara varit på gott hade den inte blivit trovärdig.

Lennart Bromander