Aftonbladet
Dagens namn: Marika, Marita
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Vidrigt begåvat

FREDRIK VIRTANEN om en oborstad succé

    Vice startades som tidning i Montreal, Kanada, 1994 av tre slackers - ett populärt 90-talsbegrepp betydande dagdrönare - och blev snart kult tack vare artiklarna i den här bäst-av-samlingen The Vice Guide to Sex and Drugs And Rock and Roll (1994-

2003).

Nu bor de i New York och är miljonärer, Vice har växt till ett litet mediaimperium med filialer i London och Australien. De har klädbutiker i flera av USA:s största städer och producerar filmer av Spike Jonze. Varumärket Vice har blivit ett av västvärldens hippaste - och hipphet är värt miljontals dollar.

Vice blandar humor och journalism, inget är förbjudet, och det mest hatade av allt är moralism. Efterblivna barn ("special kids") recenserar popmusik, gamla knarkare beskriver in i minsta detalj hur droger fungerar. Någon testar LSD i ett år. Totala guider ges till oralsex och analsex. Man gör intervjuer med "en galen kille", "en stor fet kille" och en "svart kille". Man frågar sig: "var Jesus fikus?".

 

    Mest känd är tidningen för dess DOs and DON"Ts där de kommenterar folk på stan. "Vad är du, en jävla Michelingubbe? Fin bögig mössa också din lilla jävla förlorarslyna", skriver de - om en ettåring.

De flesta av Vice-vidrigheterna har klarat sig undan hård kritik. Rå, rolig humor är förvånansvärt accepterad numera. Egentligen är det bara Gavin McInnes, 33, en av grundarna, som fått det hett runt öronen på grund av artiklar av typen "stoppa invandringen!", något de andra grundarna tar avstånd från men menar har sin rättmätiga plats i ultrafria Vice som inte censurerar någonting.

 

    För de flesta människor över 35 år framstår Vice antagligen som totalt obehaglig - och antagligen är det sant - men helt uppenbart finns det en hel generationen av kommande trendsättare och makthavare som älskar Vice, tidningen och varumärket.

Det säger något om tiden vi lever i. Men vad? Att det finns många ungdomar med för mycket pengar och för mycket fritid, som borde klippa sig och skaffa ett jobb? Ja. Att egoism, cynism och ironi frodas? Kanske.

 

    Men också att det finns många ungdomar som verkligen är emot samhället och mediernas hyckleri och missriktade välvilja, som kräver sanningen, inte korrekta fraser. Som tror sig ha genomskådat allt i denna värld där allting kan slås upp på Googles internetsöktjänst på en minut och där mångfalden är total.

De hippa, vita medelklasstjejerna i Vice-butiken borta på Lafayette Street här i New York köper trosor med trycket "Jag har inte aids" än".

Fredrik Virtanen
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet