Dagens namn: Evert, Eilert

Fruarna vann mot nazisterna

Dieter Strand om Nathan Stoltzfus ”Rosenstrasse”

Ur Margarethe von Trottas film   Ur Margarethe von Trottas film "Kvinnorna på Rosenstrasse".

En gång i Berlin kunde den nazistiska förintelsemaskinen fås att stanna upp och släppa några tusen judar fria. Det var mitt i världskriget, just efter det stora tyska nederlaget vid Stalingrad. Den förlamande stämning som då spreds i Berlin hjälpte säkert de överlevande judarna. Men mest hjälptes de av att deras icke-judiska hustrur dag efter dag demonstrerade utanför fängelset vid Rosenstrasse, nära den kända Alexanderplatz.

"Vi vill ha våra män tillbaka!" ropade de över SS-vakternas huvuden. Kulsprutor kördes fram, men kunde man meja ner flera tusen tyska hemmafruar? Regimen backade och släppte de judiska männen tillbaka till deras så kallade blandäktenskap.

Det var ett unikt mellanspel i nazitiden men märkligt oomskrivet. Vi vet mer om Vita Rosen-ungdomarna som spred antinazistiska flygblad i München eller Gruppe Baum, där judar också ingick, som sprängde nazianläggningar i huvudstaden. Där slutade det med snabb utplåning av motståndsgruppen. För att inte tala om de vanmäktiga försöken att ta livet av Hitler.

Men en fredlig, kollektiv demonstration av vanliga tyska kvinnor som sa sig följa sina hjärtan och faktiskt fick tillbaka sina män - till sist har det stoffet naturligtvis blivit spelfilm, i regi av Margarethe von Trotta och byggd på boken av Nathan Stoltzfus, yngre amerikansk historiker. Filmen har Sverigepremiär i dag, samtidigt som boken kommer på svenska.

Det är en stark berättelse, särskilt när Stoltzfus utgår från sina intervjuer med kvarlevande som var med vid Rosenstrasse 1943. Sedan utvidgar han så att volymen ska bli amerikanskt massiv, med många sidospår och akademiska sammanfattningar av tysk-judiskt liv under nazismen.

Det läser man bättre om hos Victor Klemperer, som också överlevde tack vare äktenskap med en icke-judisk kvinna och vars dagböcker sedan några år tillbaka finns tillgängliga på svenska. Att Klemperer inte kommit med i Stoltzfus litteraturförteckning och noter som ändå fyller hundra sidor - det bör påpekas i dessa tider då fackböcker ofta struntar i sådant.

Dieter Strand