Dagens namn: Henrietta, Henrika

Kom igen, Evander!

Det finns uppenbart självbiografiska drag i Per Gunnar Evanders nya roman, men ända sedan sina första romaner, som Bäste Herr Evander, har han laborerat med fiktiva författarjag och man bör rimligen också läsa I min ungdom speglade jag mig ofta som en helt och hållet fiktiv historia, även om det som drabbat berättaren också drabbat Evander själv.

Berättaren är författare, en mycket ensam man som drar sig undan till en sommarstuga, där han ägnar sig åt att sörja sin sextonåriga dotter som omkommit i en bilolycka. Det har skett nio år tidigare, men berättaren gräver fortfarande ner sig i sin sorg, späker sig och gnuggar sig med den, lever ut den i vrede, bitterhet eller i patetiska försök att från en båt riva sönder och sprida ut sina anteckningar. Det är en grymt självdestruktiv sorg, fullkomligt negativ i sina yttringar, mer än begriplig om det handlat om året efter dotterns tragiska död men bara beklämmande, när det nu rör sig om en så lång tid senare. Det finns dock inget svart koketterande i berättelsen, så illa är det för den här mannen som dessutom vänder taggarna utåt mot andra människor. Med ett undantag, grannen Eskil, ett fint porträtt av en genomrejäl människa.

Per Gunnar Evanders prosa har här som alltid sina speciella kvaliteter i det mycket nära tilltalet till läsaren, liksom i det virtuosa användandet av halvt formella vändningar, som sätter en omisskännligt och oemotståndligt evandersk prägel på texten. Små glimtar av hans drastiska och underfundiga humor finns det också, fast de är verkligen små.

Evander skriver väl som han måste, men när man sitter och läser dessa hans senaste tungsint­heter önskar man ändå att han förmådde skjuta allt självbiografiskt åt sidan för att i stället än en gång återskapa sådana klassiska, djupt problematiska folkhemsfigurer som tegelmästaren Lundin, takläggaren Valle Hedman eller valsverksarbetaren Josef.

Lennart Bromander