Lustfyllt mot undergången

Illustration: LARS MUNCK

Det verkar som om snart 90-årige Lennart Hellsing har inlett en ny fas i sitt författarskap, politiska allegorier på vers. Förra året kom bilderboken DEN eller dinosaurien lever med fantastiska bilder av Gunna Grähs, vilken kunde läsas som en allegori på temat ”mediadraken”. I nyutkomna Welams vädermödor har Lars Munck gjort bilderna. Han leker suveränt med den politiska satirteckningens hyperboler och har uppenbarligen njutit stort av att illustrera Hellsings civilisationskritiska verser.

Boken handlar om den omåttlige herr Welam, ett nutida syskon till Rabelais karnevaliska Jättar. Hans gränslösa metabolism försätter värden i gungning. Han lassar in på tok för mycket i ena ända och släpper ut ohyggliga mängder ur den andra, vilket förstås leder till att själva vädret tappar fattningen.

Men Hellsing är ingen Al Gore, han är poet och lusten är hans lag. Därför blir Welams vädermödor aldrig en svartvit domedagsskildring. I själva verket är det svårt att inte fatta sympati för den hejdlösa herr Welam och hans ständiga eftergifter åt begären. Och de rättrådiga ser inte ut att ha allt för roligt i Hellsings och Muncks underbart dystra bok. Precis som hos Rabelais ställs världen på ända, högt blir lågt och lågt blir högt. Men enkel moralism hjälper föga inför Welams värld. Det onda känns bättre än det goda, men upphör därför inte att vara ont. Det goda är trist, men ändå gott.

Ja, Welams väderlekar är en ytterst lustfylld dystopi. Världen, eller åtminstone mänskligheten, går under. Ja visst – och det vill ju ingen. Men å andra sidan – vilken dionysisk undergång! Slutet lämnar läsaren med en djupt känd ambivalens inför framtidens hot. Som bantaren inför godisdisken eller sopsorteraren inför proppfulla batteribehållare. Ay! Hur ljuvt det ändå är att bryta mot sitt eget bästa!

BILDERBOK

Welams vädermödor

Lennart Hellsing (text)